Zmiana ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej
Przedstawiamy Państwu rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz niektórych innych ustaw.
Głównym celem projektu ustawy jest wprowadzenie do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy Rady 2008/73/WE z dnia 15 lipca 2008 r. upraszczającej procedury dotyczące podawania i publikowania informacji z dziedziny weterynarii i zootechniki.
Obok projektu ustawy znajdą państwo opinię o zgodności projektu z prawem wspólnotowym oraz projekty dwóch rozporządzeń Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi:
- w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych właściwych dla poszczególnych rodzajów i kierunków badań
- w sprawie szczegółowych warunków i trybu gromadzenia, przetwarzania oraz przekazywania danych dotyczących wyników przeprowadzonych badań laboratoryjnych oraz sposobu prowadzenia baz danych.
Druk sejmowy nr 2636 (projekt ustawy, uzasadnienie, projekty rozporządzeń ) plik w formacie PDF
Nowelizacja ustawy o Inspekcji Weterynaryjne
Przedstawiamu Państwu projekt ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej i ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt a także korespondencję pomiędzy Krajową Radą Lekarsko-Weterynaryjną a Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczącą w/w ustawy.
Pismo przewodnie MRiRW do projektu ustawy o IW i ochronie zdrowia zwierząt
Projekt ustawy o IW i ochronie zdrowia zwierząt
Pismo przewodnie KIL-W w sprawie uwag do projektu ustawy o IW i ochronie zdrowia zwierząt
Uwagi KIL-W do projektu ustawy o IW i ochronie zdrowia zwierząt
Pismo w sprawie uwag do ustawy o IW skierowane do MRiRW
Odpowiedź MRiRW
Rządowy projekt ustawy o paszach - wystąpienia
Przedstawiamy stenogramy dwóch wystąpień Posła Marka Strzalińskiego oraz wystąpienia Posła Andrzeja Fedorowicza
podczas z dnia 21.06.2006 w sprawie Sprawozdania Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy o paszach (druki nr 496 i 631).
5 kadencja, 20 posiedzenie, 1 dzień (21 06 2006)
5 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy o paszach (druki nr 496 i 631).
Poseł Marek Strzaliński:
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! Mam zaszczyt przedstawić stanowisko Klubu Poselskiego Sojuszu Lewicy Demokratycznej do ustawy o paszach.
Ustawa, nad którą prace parlamentarne dobiegają końca, jest nieodzowna. Zabezpiecza ona właściwą realizację prawa europejskiego dotyczącego wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt pasz i pasz leczniczych. Prawo Unii Europejskiej reguluje te zagadnienia bardzo szczegółowo. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego stosowane we wszystkich państwach bezpośrednio głęboko zmieniły podejście do pasz.
Wyzwaniem nadrzędnym jest zagwarantowanie pełnego bezpieczeństwa zdrowotnego produkowanej żywności. Od producentów artykułów spożywczych oraz organów urzędowego nadzoru oczekujemy pewności, że żaden ze składników naszej diety nie zawiera czynników chorobotwórczych, toksycznych czy innych składników niedozwolonych. Wymaga to objęcia nadzorem nie tylko produktów żywnościowych finalnych, ale również całego łańcucha produkcyjnego, zaczynając od produkcji polowej. Chcemy mieć pewność, że żywność, która trafia na nasze stoły, jest bezpieczna.
Globalizacja, coraz swobodniejsze przemieszczanie się ludzi i towarów rodzą kolejne wyzwania. Pojawiają się nowe jednostki chorobowe, jak choćby BSE. Nie maleje zagrożenie chorobami klasycznymi oraz możliwość wprowadzenia do obrotu substancji szkodliwych bądź toksycznych. Wydłuża się lista składników niepożądanych. Zmienia się również podejście do wymagań stawianych producentom żywności. Według obecnie obowiązujących standardów dbałość o zdrową żywność zaczyna się już na etapie przestrzegania wszelkich reguł w produkcji roślinnej.
Zdrowy produkt żywnościowy może być przygotowany wyłącznie pod właściwie zorganizowanym i dobrze pełnionym nadzorem kompetentnych służb. Musi on obejmować cały ciąg działalności produkcyjnej, mający swój początek właśnie w produkcji polowej. Dotychczas nie mieliśmy w Polsce systemu nadzoru nad produkcją pasz zorganizowanego tak kompleksowo i obejmującego tak szeroki zakres. Rejestracja i zatwierdzanie zakładów wytwarzających środki żywienia zwierząt, prowadzenie rejestrów zatwierdzonych zakładów oraz ewidencji gospodarstw rolnych, także ich kontrola - to nowe zadanie inspekcji weterynaryjnej. Nadzór obejmuje również zagadnienia dotyczące organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Zabronione jest używanie w żywieniu substancji o działaniu hormonalnym, tyreostatycznym i betaantagonistycznym oraz innych z tzw. listy substancji zabronionych. Ustawa określa zasady wprowadzenia do obrotu materiałów paszowych i mieszanek paszowych. Szczegółowo określa zasady ich pakowania oraz oznakowania.
Celem ustawy jest wdrożenie postanowień dyrektywy do polskiego porządku prawnego, głównie o charakterze kompetencyjnym.
Klub Poselski Sojuszu Lewicy Demokratycznej uważa, że ustawa o paszach, nad którą dzisiaj debatujemy, właściwie reguluje wdrożenie prawa europejskiego. Zadania związane ze zorganizowaniem i zabezpieczeniem właściwego nadzoru nad przestrzeganiem bezpieczeństwa zdrowotnego pasz są również uregulowane właściwie. SLD będzie głosowało za przyjęciem tej ustawy.
Nasz zdecydowany sprzeciw budzi jednak sposób, w jaki rząd zamierza wprowadzić tę ustawę w życie. W uzasadnieniu do ustawy rząd przyznaje, że nakłada ona na inspekcję weterynaryjną nowe obowiązki: rozszerza zadania kontrolne, obliguje do rejestracji przedsiębiorstw i producentów oraz prowadzących obrót paszami. Rząd dostrzega potrzebę zatrudnienia 304 inspektorów weterynaryjnych do spraw środków żywienia zwierząt - tyle jest bowiem w Polsce powiatowych inspektoratów weterynarii. Weterynaria została zobowiązana tą ustawą do realizacji zadań w pełnym zakresie i już od wejścia jej w życie. Nie otrzymała jednak ani jednego z tych 304 etatów ani również niezbędnych środków finansowych. Rada Ministrów przyjęła, że zwiększenie zatrudnienia będzie uwzględnione przy tworzeniu Państwowej Inspekcji Kontroli Żywności. Jednakże ministerstwo rolnictwa zakłada, że analizy i prace koncepcyjne związane z przygotowaniem nowej inspekcji muszą trwać przynajmniej dwa lata. Nie wiadomo zresztą, jaki przyniosą efekt. Jeśli będą prowadzone rzetelnie, to bardzo prawdopodobne, iż potwierdzą, że już obecnie zatrudnienie w inspekcji weterynaryjnej jest niedostateczne w stosunku do nałożonych zadań.
I tak państwo polskie przyjmuje określone zobowiązania, tworzy system prawny, instytucjonalny, a potem chowa głowę w piasek, udając, że rzeczywistość da się oszukać żonglerką słowną. To błędne i szkodliwe podejście. Nasze zobowiązania musimy wykonywać dobrze, w najlepiej pojętym interesie narodowym. Musimy być wiarygodnym i rzetelnym członkiem Unii Europejskiej - bo tylko w ten sposób możemy zagwarantować nasz rozwój i poprawić poziom życia. Dlatego wraz z wejściem w życie ustawy inspekcja weterynaryjna musi otrzymać stosowną ilość dodatkowych etatów oraz środków finansowych niezbędnych do realizacji zadań przypisanych ustawom. Dziękuję bardzo.
5 kadencja, 20 posiedzenie, 1 dzień (21 06 2006)
5 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy o paszach (druki nr 496 i 631).
Poseł Marek Strzaliński:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Chciałbym prosić pana ministra o ustosunkowanie się do kwestii, którą podnosiłem już w wystąpieniu klubowym. Przypomnę, iż ustawa nakłada na organy nadzoru państwowego szereg konkretnych zobowiązań. Jest to konieczność wyjazdów służbowych, postawienia do dyspozycji określonej liczby środków transportu, zakupienia paliwa, stworzenia nowych stanowisk pracy, wyposażenia w sprzęt biurowy, koszty laboratoryjne. Te koszty zostały precyzyjnie wyliczone przez głównego lekarza weterynarii na kwotę 19 200 tys. zł w skali rocznej, oprócz tego - 304 etaty jako minimum pomocy. Ani dodatkowych pieniędzy, ani etatów nie ma. Wobec tego, panie ministrze, proszę powiedzieć, jak będzie możliwa realizacja w praktyce tej ustawy, skoro wiemy, że weterynaria już dzisiaj ma szalone kłopoty, by z tych środków zrealizować cały zakres zadań nałożonych na Państwową Inspekcję Weterynaryjną. Dziękuję bardzo.
5 kadencja, 20 posiedzenie, 1 dzień (21 06 2006)
5 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy o paszach (druki nr 496 i 631).
Poseł Andrzej Fedorowicz:
Dziękuję bardzo.
Pani Marszałek! Wysoki Sejmie! W imieniu Klubu Parlamentarnego Liga Polskich Rodzin mam zaszczyt przedstawić uwagi do sprawozdania komisji rolnictwa do ustawy o paszach.
W trakcie prac nad projektem tej ustawy wiele pól było wspólnych, gdzie podkomisja, powołana specjalnie w tym celu, dopracowywała złożony przez rząd projekt i w drodze uzgodnień - nie mówię konsensusu - wypracowany został projekt ustawy, który dzisiaj nie budzi specjalnie kontrowersji, mówilio tym moi przedmówcy z wszystkich klubów.
Celem tej ustawy - oprócz, oczywiście, zastąpienia tą ustawą poprzedniej, jej poprzedniczki, zmieniony jest również tytuł - jest w zasadzie wprowadzenie do ustawodawstwa polskiego przepisów Unii Europejskiej, które są zawarte zarówno w dyrektywach, jak i przepisach nazywanych chociażby rozporządzeniami.
Otóż żeby być na rynku unijnym, o czym tyle razy już chociażby w imieniu klubu mówiłem, musimy nasze przepisy tak dostosować, abyśmy się na tym rynku mogli swobodnie poruszać, a przynajmniej nie utrudniać naszym producentom - w tym również producentom pasz - oddziaływania na rynki Unii Europejskiej. Wszak to jest podobno wspólny rynek. Ta ustawa reguluje między innymi zasady wytwarzania i stosowania pasz, w tym również pasz leczniczych, o czym tak wiele tutaj mówiono i wiele kontrowersji budził zapis art. 17. Myślę, że niestosowne byłoby, gdybyśmy się na tym etapie, mimo tak dobrej współpracy w podkomisji i komisji, zaczęli różnić.
Otóż wprowadzenie zmiany, którą sygnalizują niektórzy posłowie, w art. 17, aby zmienić dobry zapis, wypracowany zapis, że procesem produkcji pasz leczniczych nieprzeznaczonych do obrotu może również kierować osoba, która - i tu komisja precyzyjnie wypracowała i nie chciałbym, nie życzyłbym sobie, żeby zostało to zburzone - posiada co najmniej średnie wykształcenie rolnicze, weterynaryjne lub jest po kierunku ˝technologia żywności˝. Otóż oznacza to, że ta pasza nie będzie przygotowywana przez osobę, która posiada wykształcenie rolnicze, ale niekoniecznie związane z produkcją zwierzęcą. Najlepszy nasiennik niekoniecznie musi znać technologię przygotowywania pasz leczniczych i wydaje mi się, że byłoby to zbytnie zliberalizowanie. Oddanie spod kontroli służb weterynaryjnych i fachowców mieszania pasz tak ważnych, leczniczych, może spowodować to, o czym tu przed chwilą przedmówcy mówili. Wszak część pasz, która zawiera środki hormonalne, musi być ograniczana z tego powodu, że później swobodnie te produkty, te wszystkie składniki odkładają się w organizmie zwierzęcia, a więc są przenoszone również do organizmu człowieka. Ten zapis jest na tyle precyzyjny, że daje drugą możliwość - że będzie to osoba, która ma to doświadczenie trzyletnie lub złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin. Co to oznacza? Oznacza, że ktoś jednak kontroluje ten proces i jeżeli chce zdobyć uprawnienia, to musi złożyć egzamin. Po to wprowadzono przepis i zapis w dyrektywach Unii Europejskiej - o tym pisze w uzasadnieniu wnioskodawca - że przecież lekarz weterynarii, główny lekarz weterynarii musi opracować plan operacyjny na wypadek wystąpienia zagrożeń, bo takie zagrożenia niewątpliwie występują. Jak główny lekarz będzie mógł opracować taki plan działania, jeśli nie będzie miał pewności, kto przygotował tę paszę? On musi mieć pewność, że przygotowały to osoby, które mają nabyte uprawnienia bądź zdany egzamin. Myślę, że gdybyśmy tak dłużej pochylili się nad uzasadnieniem, wszystko to można byłoby wyłowić, jest to opisane.
Prawdą jest to, o czym mówił pan poseł Strzaliński, że nakłada się, trochę wzorem poprzednich koalicji, zadania na różne służby, tak onegdaj na samorządy nakładano, nie dając środków finansowych. Dzisiaj w samorządach jest tak, że samorządy nie mają funduszów na zadania zlecone. Nie daj Boże, żeby powtórzyła się ta sytuacja w inspekcji weterynaryjnej. Z tego miejsca chciałbym zaoponować, nie mówię nawet: zaprotestować, przeciwko pomysłom - nie wiem, czy również obecnego ministra - resortu rolnictwa, aby wszystkie inspekcje połączyć w jedną inspekcję ochrony żywności, czy jakkolwiek ona by się tam nazywała. Tego sobie nie wyobrażam. Otóż jeżeli nie będzie suwerennej, niezależnej od innych inspekcji służby weterynaryjnej, to te wszystkie zabezpieczenia, które dzisiaj mamy i na granicach państwa, i w przepisach, i w kontroli, której dzisiaj dokonuje inspekcja, krótko mówiąc, przestaną działać. To jakby puścić gąbkę, która jest ściśnięta, ona napije się tej wody, którą będzie miała po drodze, nieważne skąd będzie pochodziła. Te skutki mogą być nieobliczalne i z tego też powodu wydaje mi się, że należy podjąć dyskusję w ministerstwie, panie ministrze, aby to rozważyć. Już mówiłem i powtórzę jeszcze raz: proszę zmienić optykę patrzenia i myślenia. Trzeba zastanowić się nad tym, które inspekcje są niezbędne, a nie twierdzić, że wszystkie są zbędne. Bo ja, na przykład, publicznie powiadam, IJHARS niekoniecznie musi istnieć, ale niezbędna jest Inspekcja Weterynaryjna i nie wyobrażam sobie, że komuś się urodzi pomysł likwidacji.
I sprawa poruszana przez przedmówców i trochę zabezpieczona w ustawie, czyli sprawa GMO. Otóż prawdą jest, że tak samo, jak jeśli chodzi o komputery, młodzież pracuje, a w zasadzie żyje z komputerem prawie od urodzenia, ale jeszcze nie wychowało się nam pokolenie, jeszcze nie wiemy, czy wskutek obcowania z tymi komputerami dokonuje się w organizmach jakaś zmiana, czy nie. Jeszcze nie mamy takiego pokolenia. Jeszcze nie wiemy, jaki będzie skutek oddziaływania komputera na nas. Tak samo z GMO. Nie wiemy, jaki będzie skutek spożywania produktów z roślin GMO. Ale również nie jest prawdą i wielką hipokryzją jest twierdzenie, że ustrzeżemy się GMO, to nieprawda. Z GMO wiążą się dwa rodzaje zagrożeń: te zdrowotne, o których większość mówi, ale również te, o których się nie mówi. GMO to jest głównie kod genetyczny, a kod genetyczny jest czyjąś własnością. I obawy moje bardziej budzi fakt, że właściciel kodu genetycznego może przyjść po tantiemy do rolnika na pole. O tym się nie mówi w żadnej ustawie. I trzeba o tym, panie ministrze, myśleć, jak uchronić przed niefrasobliwym zakupem jakiejś rośliny z kodem GMO, gdzie za pół roku czy za rok ktoś się upomni o zobowiązania finansowe, bo jest właścicielem tego kodu. Na temat GMO zdania są podzielone. I trzeba z dwóch stron spojrzeć na temat, bo też nie jest prawda, jak ktoś powiedział w komisji, że przecież są owady i przenoszą wraz z pyłkiem. To jest oczywista nieprawda. Tak myśleć, a przynajmniej przekazywać takich informacji nie wolno, bo jest to co najmniej śmieszne. Natomiast prawdą jest, że póki można trzeba byłoby uchronić się przed tym. Ale przecież mówił o tym poseł z Platformy, że już dzisiaj w żywieniu zwierząt w Polsce stosowane są pasze z GMO. Nie chciałbym się autorytatywnie wypowiadać, ale jeżeli soja jest stosowana, a my wprowadzamy zabezpieczenie w tej ustawie, czy my jako ustawodawca zachowujemy się odpowiedzialnie, bo tutaj zakazujemy, a jednocześnie zezwalamy na stosowanie tych pasz. Nie jestem zwolennikiem stosowania tych roślin, otwierania rynku na te rośliny, ale jestem zwolennikiem rozsądku.
Liga Polskich Rodzin poprze ten projekt ustawy i zwraca się z prośbą, aby nie psuć tego, co komisja już dobrze opracowała. Dziękuję bardzo.
Projekt rozp. MRiRW zmieniającego rozporządzenie w sprawie kwalifikacji osób uprawnionych do zawodowego uboju
Warszawa, dnia 12 06 2006 r.
KRLW/03211/24/06
wg rozdzielnika
Niniejszym przedstawiam Państwu projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie kwalifikacji osób uprawnionych do zawodowego uboju oraz warunków i metod uboju i uśmiercania zwierząt, do ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. 2004 r. o ochronie zwierząt /Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 ze zm./.
Uprzejmie proszę o zapoznanie się z projektem i zgłaszanie ewentualnych uwag.
Z poważaniem,
dr n. wet. Tadeusz Jakubowski
Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej
Do wiadomości:
Członkowie Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej – wszyscy
Okręgowe Izby Lekarsko-Weterynaryjne – wszystkie
Dziekani Wydziałów Medycyny Weterynaryjnej – wszyscy
Zakłady Higieny Weterynaryjnej – wszystkie
Wojewódzcy Lekarze Weterynarii – wszyscy
Powiatowi Lekarze Weterynarii – wszyscy
Projekt rozp. MRiRW w sprawie sposobu ustalania i wysokości opłat za czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną
Warszawa, dnia 06 06 2006 r.
KRLW/03211/22/06
wg rozdzielnika
Niniejszym przedstawiam Państwu projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie sposobu ustalania i wysokości opłat za czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną, sposobu i miejsc pobierania tych opłat oraz sposobu przekazywania informacji w tym zakresie Komisji Europejskiej, do ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej /Dz. U. Nr 33, poz. 287 ze zm./.
Uprzejmie proszę o zapoznanie się z projektem i zgłaszanie ewentualnych uwag do dnia 13 czerwca 2006 r. włącznie.
Z poważaniem,
dr n. wet. Tadeusz Jakubowski
Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej
Do wiadomości:
Członkowie Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej – wszyscy
Okręgowe Izby Lekarsko-Weterynaryjne – wszystkie
Dziekani Wydziałów Medycyny Weterynaryjnej – wszyscy
Zakłady Higieny Weterynaryjnej – wszystkie
Wojewódzcy Lekarze Weterynarii – wszyscy
Powiatowi Lekarze Weterynarii – wszyscy
Projekt rozp. MRiRW zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii
Warszawa, dnia 06 06 2006 r.
KRLW/03211/23/06
wg rozdzielnika
Niniejszym przedstawiam Państwu projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii, do ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej /Dz. U. Nr 33, poz. 287 ze zm./.
Uprzejmie proszę o zapoznanie się z projektem i zgłaszanie ewentualnych uwag do dnia 13 czerwca 2006 r. włącznie.
Z poważaniem,
dr n. wet. Tadeusz Jakubowski
Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej
Do wiadomości:
Członkowie Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej – wszyscy
Okręgowe Izby Lekarsko-Weterynaryjne – wszystkie
Dziekani Wydziałów Medycyny Weterynaryjnej – wszyscy
Zakłady Higieny Weterynaryjnej – wszystkie
Wojewódzcy Lekarze Weterynarii – wszyscy
Powiatowi Lekarze Weterynarii – wszyscy
Projekt
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia .....................................2006 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii
Na podstawie art. 16 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33, poz. 287, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
W załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. Nr 178, poz. 1837 oraz z 2005 r. Nr 256, poz. 2150) wprowadza się następujące zmiany:
1) w poz. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
Poz.
Rodzaj czynności
Stawka w zł
1
2
3
1
Przeprowadzenie kontroli zwierząt, w miejscu ich pochodzenia, przeznaczonych do wywozu lub handlu, a w przypadku koniowatych również przemieszczania w innym celu wraz z wystawieniem wymaganych świadectw zdrowia, przy czym w przypadku zarejestrowanych koniowatych – informacji o stanie ich zdrowia:
2) w poz. 1 w pkt 1 lit. b oraz c otrzymują brzmienie:
Poz.
Rodzaj czynności
Stawka w zł
1
2
3
b) świni, owcy, kozy z tym, że minimalna stawka za kontrolę nie może być niższa niż
c) cielęcia (do 6 miesięcy życia), źrebięcia (do 12 miesięcy życia) z tym, że minimalna stawka za kontrolę nie może być niższa niż
2,65
13,95
5,39
13,95
3) w poz. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
Poz.
Rodzaj czynności
Stawka w zł
1
2
3
2
Przeprowadzenie kontroli zwierząt w miejscu ich pochodzenia wraz z wystawieniem wymaganych świadectw zdrowia (w przypadku zarejestrowanych koniowatych, informacji o ich stanie zdrowia):
4) w poz. 3 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
Poz.
Rodzaj czynności
Stawka w zł
1
2
3
3
Badanie zwierząt, w miejscu ich pochodzenia, umieszczanych na rynku krajowym, w przypadkach, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 5, art. 46 ust. 3 pkt 5 i art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625, z późn. zm.3)), wraz z wystawieniem świadectwa zdrowia:
§ 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
.............
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 220, poz. 1892).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 91, poz. 877 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 23, poz. 188, Nr 33, poz. 289, Nr 163, poz. 1362 i Nr 178, poz. 1480 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 127).
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 23, poz. 188 i Nr 33, poz. 289 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 127.
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 16 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33, poz. 287 z późn. zm.).
Przepisy projektu rozporządzenia nie są objęte prawem Unii Europejskiej.
W poz. 1 w pkt 1 lit. b oraz lit. c załącznika do projektowanego rozporządzenia minimalną stawkę części podstawowej wynagrodzenia w wysokości 42,31 zł za przeprowadzenie kontroli świni, owcy, kozy oraz cielęcia (do 6 miesięcy życia), źrebięcia (do 12 miesięcy życia) przeznaczonych do wywozu lub handlu wraz z wystawieniem wymaganych świadectw zdrowia, obniża się do wysokości 13,95 zł.
Z uwagi na fakt, że kosztami związanymi z tą kontrolą obciążani są również właściciele zwierząt (rolnicy), którzy przeznaczają na wywóz lub do handlu zaledwie jedną lub dwie sztuki zwierząt, w projekcie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie sposobu ustalania i wysokości opłat za czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną, sposobu i miejsc pobierania tych opłat oraz sposobu przekazywania informacji w tym zakresie Komisji Europejskiej zostaje obniżona opłata za te czynności do wysokości 15 zł. Dotychczasowa opłata minimalna w wysokości 45,50 zł wraz z kosztami dojazdu lekarza weterynarii do gospodarstwa czyni hodowlę zwierząt, w tym cieląt nieopłacalną.
Zarówno obniżenie minimalnej stawki wynagrodzenia za omawiane czynności do wysokości 13,95 zł jak również pozostałe zmiany zawarte w projektowanym rozporządzeniu są konsekwencją proponowanych zmian w tym zakresie w/w projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie opłat weterynaryjnych.
Przepisy zawarte w projektowanym rozporządzeniu nie są przepisami technicznymi, dlatego rozporządzenie nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Projekt rozporządzenia został udostępniony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny
Projektowane rozporządzenie oddziaływać będzie na organy Inspekcji Weterynaryjnej oraz na lekarzy weterynarii wyznaczonych przez te organy.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Wprowadzenie w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
3. Wpływ rozporządzenia na rynek pracy, konkurencyjność wewnętrzną
i zewnętrzną gospodarki oraz na sytuację i rozwój regionalny.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy, sytuację gospodarczą, rozwój regionalny oraz konkurencyjność zewnętrzną i wewnętrzną gospodarki.
4. Zakres przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z Krajową Izbą Lekarsko - Weterynaryjną, Sekcją Krajową Pracowników Weterynarii N.S.Z.Z.” Solidarność”, Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Lekarzy Weterynarii Inspekcji Weterynaryjnej, Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Lekarzy Weterynarii Wolnej Praktyki „Medicus Veterinarius” oraz Głównym Inspektoratem Weterynarii.
Opracowano w Departamencie
Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii:
Akceptował:
Za zgodność pod względem
prawnym i redakcyjnym:
Projekt rozp. MRiRW zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych mających zastosowanie do niektórych gatunków zwierząt
Warszawa, dnia 06.06.2006 r.
KRLW/03211/21/06
wg rozdzielnika
Niniejszym przedstawiam Państwu projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych mających zastosowanie do niektórych gatunków zwierząt, do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt /Dz. U. Nr 69, poz. 625 ze zm./.
Uprzejmie proszę o zapoznanie się z projektem i zgłaszanie ewentualnych uwag do dnia 8 czerwca 2006 r. włącznie.
Z poważaniem,
dr n. wet. Tadeusz Jakubowski
Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej
Do wiadomości:
Członkowie Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej – wszyscy
Okręgowe Izby Lekarsko-Weterynaryjne – wszystkie
Dziekani Wydziałów Medycyny Weterynaryjnej – wszyscy
Zakłady Higieny Weterynaryjnej – wszystkie
Wojewódzcy Lekarze Weterynarii – wszyscy
Powiatowi Lekarze Weterynarii – wszyscy
Projekt rozp. MRiRW w sprawie określenia zakresu spraw rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnej przez powiatowego lekarza weterynarii lub urzędowego lekarza weterynarii
KRLW/03211/20/06
wg rozdzielnika
Niniejszym przedstawiam Państwu projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie określenia zakresu spraw rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnej przez powiatowego lekarza weterynarii lub urzędowego lekarza weterynarii, do ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego /Dz. U. z 2006 r. Nr 17, poz. 127/.
Uprzejmie proszę o zapoznanie się z projektem i zgłaszanie ewentualnych uwag do dnia 16 czerwca 2006 r. włącznie.
Z poważaniem,
dr n. wet. Tadeusz Jakubowski
Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej
Do wiadomości:
Członkowie Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej – wszyscy
Okręgowe Izby Lekarsko-Weterynaryjne – wszystkie
Dziekani Wydziałów Medycyny Weterynaryjnej – wszyscy
Zakłady Higieny Weterynaryjnej – wszystkie
Wojewódzcy Lekarze Weterynarii – wszyscy
Powiatowi Lekarze Weterynarii – wszyscy
Projekt rozp. MRiRW w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem u dzikich ptaków wysoce zjadliwej grypy ptaków
Warszawa, dnia 01.06.2006 r.
KRLW/03211/19/06
wg rozdzielnika
Niniejszym przedstawiam Państwu projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa
i Rozwoju Wsi w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem
u dzikich ptaków wysoce zjadliwej grypy ptaków d. pomoru drobiu, do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt /Dz. U. Nr 69, poz. 625 ze zm./.
Uprzejmie proszę o zapoznanie się z projektem i zgłaszanie ewentualnych uwag.
Z poważaniem,
dr n. wet. Tadeusz Jakubowski
Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej
Do wiadomości:
Członkowie Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej – wszyscy
Okręgowe Izby Lekarsko-Weterynaryjne – wszystkie
Dziekani Wydziałów Medycyny Weterynaryjnej – wszyscy
Zakłady Higieny Weterynaryjnej – wszystkie
Wojewódzcy Lekarze Weterynarii – wszyscy
Powiatowi Lekarze Weterynarii – wszyscy
Propozycje zmian w projekcie rozporządzenia MRiRW w sprawie sposobu ustalania i wysokości opłat za czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną
Warszawa, dn. 14 06 2006 r.
KRLW/03211/22/06
Pan
Marek Chrapek
Podsekretarz Stanu
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Krajowa Izba Lekarsko-Weterynaryjna przedstawia propozycje zmian w projekcie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie sposobu ustalania i wysokości opłat za czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną, sposobu przekazywania informacji w tym zakresie Komisji Europejskiej.
W związku z koniecznością wprowadzenia wielu zmian do proponowanych projektów rozporządzeń oraz ze względu na istotne znaczenie tych aktów dla właściwego funkcjonowania Inspekcji Weterynaryjnej, Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna zwraca się z prośbą do Pana Ministra o zwołanie konferencji uzgodnieniowej w celu omówienia szczegółowych uregulowań prawnych w przedłożonych projektach.
dr n. wet. Tadeusz Jakubowski
Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej
Zał.: proponowane zmiany wraz z uzasadnieniem
Załącznik Nr 1
KRLW/03211/22/06
Proponowane zmiany
1) Proponujemy zmienić zapis § 3 pkt. 2 na następujący:
„w poz. 8, 10 i 31 załącznika Nr 1 do rozporządzenia dolicza się koszty dojazdu, z tym że w przypadku nadzoru nad ubojem, o którym mowa w poz. 8 załącznika nr 1 do rozporządzenia – wyłącznie w przypadku dojazdu do rzeźni, w których ubój i obróbka poubojowa odbywają się przy użyciu automatycznego przesuwu taśmy”.
2) Należy dodać § 9a w brzmieniu:
„Opłaty za badania, o których mowa w poz. 7-9 załącznika Nr 1 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi wykonywane w godzinach od 18.00 do 6.00 i w dniach uznanych za wolne od pracy, ulegają powiększeniu o 50% kwot ustalonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.”
3) Należy dodać § 13 w brzmieniu:
„Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi w oparciu o urzędowy wskaźnik inflacji publikowany przez GUS za rok poprzedni dokona nowelizacji rozporządzenia w sprawie wysokości opłat za czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną, sposobu i miejsca pobierania tych opłat oraz sposobu przekazywania w tym zakresie Komisji Europejskiej o wskaźnik inflacji określony przez GUS.”
4) W załączniku Nr 1 do rozporządzenia proponujemy następujące zapisy:
- poz. 1 pkt. 1
„b) i c) z tym, że minimalna opłata za kontrole nie może
być niższa niż - 25,00 zł”
- poz. 2 pkt. 1:
„e) bydło hodowlane lub użytkowe do 3 szt. . zwierząt -15,00 zł
-powyżej 3 szt.- za każde następne zwierzę - 5,00 zł
f) świnie, owce, kozy do 15 szt. – 17,00 zł
- powyżej 15 szt., za każde następne zwierzę - 1,00 zł”
- poz.2 pkt. 3) strusi przeznaczonych na rzeź:
„a) do 15 szt. – 17,00 zł
b) powyżej 15 szt. za każde następne zwierzę - 1,00 zł”
- poz. 3 pkt.
„ a) do 3 szt. zwierząt - 15,00 zł
b) powyżej 3 szt., za każde następne zwierzę - 5,00 zł”
- poz. 7:
„ Nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych w rzeźniach, w których ubój i obróbka poubojowa odbywają się przy użyciu automatycznego przesuwu taśmy, w tym badanie przedubojowe i poubojowe, ocena mięsa i nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w trakcie uboju – od zwierzęcia, gdy w czasie 1 godziny dokonuj się uboju 30 szt. koni lub bydła, albo 60 szt. świń albo 120 szt. cieląt, owiec lub kóz, albo 1000 szt. drobiu i królików:”
- poz. 10
„pkt. 1: świni - 30,00 zł
pkt. 7: dzika - 30,00 zł”
- poz. 13
„ Nadzór nad rozbiorem lub przetwórstwem mięsa, za każdą tonę
mięsa wprowadzanego do zakładu rozbioru mięsa
lub zakładu przetwórstwa - 6.00 zł, nie mniej jednak niż - 67,50 zł”
5) Proponujemy dodać nowe zapisy:
- poz. 22
„Nadzór nad przetwórstwem wyrobów garmażeryjnych
i zakładów wytwarzających produkty z niewielkim
udziałem surowców pochodzenia zwierzęcego,
za godzinę nadzoru - 67,50 zł”
-poz. 23
„Nadzór nad warunkami pozyskiwania, składowania lub
przetwarzania jelit i jako produktów odzwierzęcych,
za godzinę nadzoru - 67,50 zł”
- poz. 34
„Obserwacja zwierzęcia przeciwko wściekliźnie, o którym mowa w § 2 ust. 6 pkt. 1a rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 stycznia 2005 r. w sprawie zwalczania wścieklizny /Dz. U. Nr 13 poz. 103/
a) z nakazu Powiatowego Lekarza Weterynarii wraz
z wystawieniem zaświadczenia – 150,00 zł
b) z nakazu Powiatowego Lekarza Weterynarii u właściciela
zwierzęcia, który nie dopełnił obowiązku szczepienia
przeciwko wściekliźnie wraz z wystawieniem zaświadczenia - 250,00 zł”
U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wysokości opłat za czynności wykonywane przez Inspekcję weterynaryjną, miejsc pobierania opłat oraz zakresu i sposobu przekazywanych informacji Komisji Europejskiej stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 33 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 o Inspekcji Weterynaryjnej /Dz. U. Nr 33, poz. 287 z późn. zm/. Proponowane zmiany i uzupełnienia wnoszone przez Krajową Izbę Lekarsko-Weterynaryjną wynikają z przekazanych uwag środowiska lekarzy weterynarii pracujących zarówno w Inspekcji Weterynaryjnej, jak i lekarzy wolnej praktyki wyznaczonych zgodnie z art. 16 ust. 1 do wykonywania ustawowych zadań Inspekcji.
Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna proponuje następujące zmiany:
- dokonać zapisu nowego § 9 wprowadzającego podwyższenia o 50% kwot zapisanych w załączniku Nr 1 do rozporządzenia w pozycjach 7 do 9 a dotyczących nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych , w tym badanie przedubojowe, oceny mięsa i nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w trakcie uboju w godzinach 18.00 do 6.00 jak również w dni uznane za wolne od pracy. Taki zapis pozwoli na racjonalne wykonanie urzędowych działań i jest zgodny z obowiązującymi zapisami Kodeksu Pracy.
Wnosimy również o zapis nowego § 13, który zobowiązałby Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o coroczną nowelizację rozporządzenia w oparciu o opublikowany urzędowy komunikat wskaźnika inflacji przekazanego przez Prezesa GUS.
W poz. 1 pkt 1 lit. b oraz lit. c załącznika do projektu zmiany rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii - wprowadza się również obniżenie minimalnej stawki części podstawowej wynagrodzenia z 42,31 zł do kwoty 13,95 zł.
W każdej z tych propozycji projektodawca dostrzega problemy rolników , dla których przy obecnej wysokości opłat i wynagrodzenia za czynności weterynaryjne oraz w warunkach rozdrobnienia – hodowla staje się nieopłacalna .
Z jednej strony nie dziwi fakt dbałości Ministra Rolnictwa o rolników , lecz zastanawia równoczesny brak dostrzegania i doceniania pracy lekarzy weterynarii . A przecież profesjonalne( a tylko o takim może być mowa ) przeprowadzenie kontroli w siedzibie stada (świń , owiec , kóz , cieląt- do 6 miesiąca życia lub źrebiąt – do 12 miesiąca życia) przeznaczonych na wywóz lub do handlu - to średnio ok. 1 godziny pracy lekarza weterynarii. Koszt tej godziny to ponad 41 zł, który powinien znaleźć pełne odzwierciedlenie w wysokości minimalnej opłaty lub stawki minimalnego wynagrodzenia. Dlatego rozumiejąc sytuację proponujemy obniżenie aktualnych stawek za te czynności do kwoty 25,00 zł, uwzględniając racje obu stron.
W załączniku Nr 1 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi proponujemy o wpisanie nowych pozycji lub uzupełnień i tak w poz. 2 brak określonej stawki dla bydła, świń, kóz i strusi.
W poz. 3 inne stawki od liczby zwierząt proponujemy do 3 szt. koni, bydła dorosłego i niższą kwotę 15,00 zł, a następnie powyżej 3 szt. za każde zwierzę 5,00 zł uzupełnić zapis tej pozycji o badanie strusi.
W poz. 7 precyzyjnie określić zapis nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych w rzeźniach, w których ubój i obróbka poubojowa odbywają się przy użyciu automatycznego przesuwu taśmy.
Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna wnosi o nowe zapisy kwot w poz. 10, tj. badanie mięsa zwierząt rzeźnych na terenie gospodarstw oraz zwierząt łownych (dzików). Pomimo zapisu w poz. 10 załącznika Nr 1 do rozporządzenia jest powiększona w sposób, o którym mowa w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 o Inspekcji Weterynaryjnej.
Proponujemy również zmianę zapisu poz. 13 różniąc opłaty dla zakładów o małej zdolności rozbioru i przetwórstwa na opłatę za każdą godzinę nadzoru jak i opłatę za każdą tonę mięsa wprowadzonego do zakładu 6,00 zł i taki zapis jest zgodny z przepisami Komisji Europejskiej.
Zapis nowy poz. 22 i poz. 23 wynika z uwag przesłanych przez Inspektoraty Weterynaryjne, które pozwolą prawidłowo prowadzić nadzór i pobierać opłaty nad zakładami produkującymi wyroby garmażeryjne, zakłady produkujące środki spożywcze z niewielką ilością produktów pochodzenia zwierzęcego, jak i zakłady o specyficznej produkcji, pozyskiwaniu lub składowaniu, np. jelita. Wreszcie proponujemy zapis nowej poz. 34, która ureguluje pobieranie opłat za obserwację zwierzęcia przeciwko wściekliźnie i to będzie wypełnienie zapisu § 2 ust. 6 pkt. 1a rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 stycznia 2005 w sprawie zwalczania wścieklizny zwierząt. Tę propozycję zapisu różnicujemy na opłaty za obserwację wykonaną z urzędu dla osób lub podmiotów przestrzegających przepisów, np. właściciele zwierząt, którzy dokonują szczepienia przeciwko wściekliźnie, obserwację zwierząt bezdomnych, dzikich jak i na opłatę dla osób nie przestrzegających zapisu art. 56 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczania chorób zakaźnych zwierząt.
Proponowane zapisy uregulują wysokość wynagrodzenia wypłaconego lekarzom weterynarii wyznaczanych przez Powiatowych Lekarzy Weterynarii do wykonywania określonych zadań w imieniu Inspekcji Weterynaryjnej a zakres wykonanej pracy będzie wynikał z wenegocjowanej stawki-45.50 zł za roboczo-godzinę.
Projektowane rozporządzenie oddziaływać będzie na organy Inspekcji Weterynaryjnej porządkując pobieranie opłat od podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 o Inspekcji Weterynaryjne, prawidłowych relacji pomiędzy osobą wyznaczającą Powiatowym Lekarzem Weterynarii a osobą wyznaczoną , to jest lekarzem wolnej praktyki wyznaczonym na podstawie art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej.
Proponowane zmiany rozporządzenia nie spowodują skutków finansowych dla budżetu państwa. Wprowadzenie zapisu opłaty za wyznaczenie do tej czynności lekarza weterynarii i według zebranych informacji będzie dotyczyło obserwacji około 3200 sztuk zwierząt i w obecnym budżecie środki te są zabezpieczone w dziale 010 rozdział01022.
Warszawa, dn. 19.06.2006 r.
KRLW/03211/22/06
Pan
Marek Chrapek
Podsekretarz Stanu
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
W proponowanych uwagach do projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie sposobu ustalania i wysokości opłat za czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną, sposobu przekazywania informacji w tym zakresie Komisji Europejskiej, jaki wysłaliśmy do Pana Ministra w dniu 14 czerwca 2006 r. w pkt. 1) zakradł się błąd.
W zamian proponujemy następujący zapis:
1) Proponujemy zmienić zapis § 3 pkt. 2 na następujący:
w załączniku Nr 1 „w poz. 8, 10 i 31 dolicza się koszty dojazdu, z tym że w przypadku nadzoru nad ubojem, o którym mowa w poz. 8 tego załącznika – wyłącznie w przypadku dojazdu do rzeźni, w których ubój i obróbka poubojowa odbywają się bez użycia przesuwu taśmy, lub gdy odbywają się przy użyciu automatycznego przesuwu taśmy, gdy w czasie 1 godziny dokonuje się uboju poniżej 30 szt. koni lub bydła, lub 60 szt. świń lub 120 szt. cieląt owiec lub kóz, albo 1000 szt. drobiu czy królików.”
Ponadto proponujemy zmiany w załączniku Nr 2 w/w projektu – opłaty za badania laboratoryjne wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną:
W poz. 5
badanie mikrobiologiczne materiału patologicznego:
pkt. 2 a i b zapisać jako jeden punkt a – 55 zł,
pkt. c oznaczanie lekowrażliwości zapisać jako punkt b – 45 zł
pkt. 4 badanie w kierunku zakażeń pałeczkami salmonella u ssaków skreślić „u ssaków”, gdyż nie ma różnicy w metodzie badania w zależności od gatunku – 55 zł
Poz. 7
badanie próbek zbiorczych w kierunku wykrycia pałeczek z rodzaju salmonella z 30 zł na 60 zł
pkt. 1 badanie jaj wylęgowych zamarłych zarodków, meconium, wymazów z kloaki, wymazów z powierzchni obiektów, kału i inne z 40 zł na 90 zł
wprowadzić dodatkowo
pkt. 3 - identyfikacja serologiczna szczepu salmonella - 60 zł
U Z A S A D N I E N I E
Urzędowe badania mikrobiologiczne wykonywane są w akredytowanych laboratoriach Inspekcji Weterynaryjnej- Zakładach Higieny Weterynaryjnej. Praca w systemie jakości obowiązujących w tych laboratoriach wymaga dodatkowych nakładów na koszty jakości, tj. prowadzenie wew. kontroli jakości stosowanych podłoży, używania standardów i szczepów referencyjnych, a także uczestnictwa w międzylaboratoryjnych badaniach porównawczych. Istniejące dotychczas i od wielu lat nie zmieniana wysokość opłat, którą proponuje się utrzymać, jest nie przystająca do realnych cen używanych materiałów i podłoży, które corocznie są podwyższane. Niemożliwym jest np. wykonanie badania mikrobiologicznego za 15 zł czy też badania lekowrażliwości za 9 zł, jak proponuje projekt rozporządzenia, jeśli uwzględni się koszty kontroli jakości krążków i podłoży z użyciem szczepów referencyjnych.
W przypadku badań w kierunku salmonelli metodykę tego badania określa wydana w 2003 r. norma PN-EN ISO 6579, zgodnie z którą wymagane jest używanie jakościowo nowych podłoży płynnych i stałych. Norma ta wprowadza dodatkowe czynności przednamnażania próbek i posiewów co wydłuża czas badania do 5-6 dni, wymaga także poszerzonego cyklu badań biochemicznych poprzez określanie większej ilości cech biochemicznych izolowanego szczepu. Wymagania te podnoszą koszty używanych materiałów i podłoży.
W badaniach mikrobiologicznych żywności pochodzenia zwierzęcego obecnie stosowana jest zasada badania 5 próbek- zgodnie z rozporządzeniem Komisji /WE/2073/2005 roku. Natomiast w przedłożonym projekcie rozporządzenia opłaty te nie są uwzględnione. Dlatego też wysokość stawek opłat za wykonywanie poszczególnych kierunków badań wymaga szczegółowego w tej mierze rozpoznania, omówienia i umieszczenia w przedstawionym projekcie rozporządzenia.
dr n. wet. Tadeusz Jakubowski
Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej