Postępowanie z odpadami
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Biuro Ochrony Środowiska
Pan Tadeusz Jakubowski
Prezes Warszawskiej Izby Lekarsko - Weterynaryjnej
ul. Nowoursynowska 159
02-776 Warszawa
Biuro Ochrony Środowiska pragnie poinformować Pana, że zgodnie z obowiązującymi przepisami tj. ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62 póz, 628 z późn. zm.) lecznice, przychodnie, gabinety weterynaryjne itp. zlokalizowane m. in. na ternie m.st. Warszawy powinny posiadać uregulowany stan formalno - prawny dotyczący gospodarki odpadami wytwarzanymi podczas prowadzonej działalności. W związku z powyższym, zawracam się. do Pana z prośbą o przekazanie poniższej informacji wszystkim podległym placówkom.
W świetle przepisów ww. ustawy wytwórca odpadów jest obowiązany:
A.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o odpadach - do uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, jeżeli wytwarza odpady niebezpieczne w ilości powyżej 0,1 Mg rocznie,
1. Wniosek o wydanie ww. decyzji powinien zgodnie z art. 20 ust.1 ustawy o odpadach zawierać:
- • Wyszczególnienie rodzajów odpadów niebezpiecznych przewidzianych do wytwarzania, a w przypadku gdy określenie rodzaju odpadów nie jest wystarczające do ustalenia zagrożeń, jakie mogą powodować odpady niebezpieczne, właściwy organ może wezwać wnioskodawcę do podania podstawowego składu chemicznego i właściwości odpadów,
• Określenie ilości odpadów niebezpiecznych poszczególnych rodzajów przewidzianych do wytwarzania w ciągu roku (w jednostkach wagowych),
• Informacje wskazujące na sposoby zapobiegania powstawaniu odpadów niebezpiecznych, z uwzględnieniem zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów,
• Wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów.
Zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy o odpadach, we wniosku o zatwierdzenie programu gospodarki odpadami niebezpiecznymi wytwórca odpadów określa czas prowadzenia działalności związanej z wytwarzaniem odpadów. Do wniosku należy dołączyć, zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy o odpadach -dokument potwierdzający tytuł prawny do miejsca magazynowania odpadów [zgodnie z art. 3 pkt 40 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, póz. 627 z póżn. zm.) przez tytuł prawny rozumie są prawo własności, użytkowanie wieczyste, trwały zarząd, ograniczone prawo rzeczowe albo stosunek zobowiązaniowy].
Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o odpadach, do wniosku należy dołączyć kopię pozwolenia na użytkowanie obiektu albo kopię zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ( Dz. U. z 2006r. Nr 156, póz. 1118 z późn. zm.) jeżyli były wymagane.
B.
Zgodnie z 17 ust 1 pkt 2 ww. ustawy o odpadach - do przedłożenia informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami, jeżeli wytwarza odpady niebezpiecznych w ilości do 0,1 Mg rocznie albo powyżej 5 Mg rocznie odpadów innych niż niebezpieczne.
1. Informacja złożona w 4 - ech egzemplarzach zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o odpadach powinna zawierać:
- • Wyszczególnienie rodzajów odpadów niebezpiecznych przewidzianych do wytwarzania, a w przypadku gdy określenie rodzaju odpadów nie jest wystarczające do ustalenia zagrożeń, jakie mogą powodować odpady niebezpieczne, właściwy organ może wezwać wnioskodawcę do podania podstawowego skiadu chemicznego i właściwości odpadów,
• Określenie ilości odpadów niebezpiecznych poszczególnych rodzajów przewidzianych do wytwarzania w ciągu roku (w jednostkach wagowych),
• Informacje wskazujące na sposoby zapobiegania powstawaniu odpadów niebezpiecznych, z uwzględnieniem zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów,
• Wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów
2. Do wniosku należy dołączyć, zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy o odpadach -dokument potwierdzający tytuł prawny do miejsca magazynowania odpadów [zgodnie z art. 3 pkt 40 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, póz. 627 z późn. zm.) przez tytuł prawny rozumie się prawo własności, użytkowanie wieczyste, trwały zarząd, ograniczone prawo rzeczowe albo stosunek zobowiązaniowy].
C.
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ww. ustawy o odpadach - do uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów, które powstają w związku z eksploatacją instalacji, jeżeli wytwarza powyżej 1 Mg rocznie odpadów niebezpiecznych lub powyżej 5 tyś. Mg rocznie odpadów innych niż niebezpieczne. W pozwoleniu zgodnie z art. 17 ust 3, uwzględnia sią wszystkie odpady wytwarzane przez danego wytwórcą w danym miejscu. Instalacja - zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy Prawo ochrony środowiska to stacjonarne urządzenie techniczne, zespól stacjonarnych urządzeń technicznych powiązanych technologicznie, do którego tytułem prawnym dysponuje ten sam podmiot i położonych na terenie jednego zakładu, budowle niebędące urządzeniami technicznymi ani ich zespołami.
1. Wniosek o wydanie pozwolenia zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o odpadach powinien zawierać:
- • Wyszczególnienie rodzajów odpadów uwzględnieniem ich podstawowego składu chemicznego i właściwości,
• Określenie ilości odpadów niebezpiecznych poszczególnych rodzajów przewidzianych do wytwarzania w ciągu roku (w jednostkach wagowych),
• Informacje wskazujące na sposoby zapobiegania powstawaniu odpadów niebezpiecznych, z uwzględnieniem zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów,
• Wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów.
2. Dodatkowo wniosek o wydanie pozwolenia powinien zwierać informacje wymagane art. 184 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska:
• oznaczenie prowadzącego instalację, jego adres zamieszkania lub siedziby,
• adres zakładu, na którego terenie prowadzona jest eksploatacja instalacji,
• informacje o tytule prawnym do instalacji,
• informacje o rodzaju instalacji, stosowanych urządzeniach i technologiach oraz charakterystykę techniczną źródeł powstawania i miejsc emisji,
• ocenę stanu technicznego instalacji,
• informacje o rodzaju prowadzonej działalności,
• opis zakładanych wariantów funkcjonowania instalacji,- blokowy (ogólny) schemat technologiczny wraz z bilansem masowym i rodzajami wykorzystywanych materiałów surowców i paliw, istotnych z punktu widzenia wymagań ochrony środowiska,
• informację o energii wykorzystywanej lub wytwarzanej przez instalację,
• wielkość i źródła powstawania albo miejsca emisji - aktualnych i proponowanych - w trakcie normalnej eksploatacji instalacji oraz w warunkach odbiegających od normalnych, w szczególności takich jak rozruch i wyłączenia,
• proponowane procedury monitorowania procesów technologicznych z punktu widzenia wymagań ochrony środowiska w szczególności pomiaru lub ewidencjonowania wielkości emisji,
• deklarowany termin i sposób zakończenia eksploatacji instalacji lub jej oznaczonej części, niestwarzający zagrożenia dla środowiska, jeżeli zakończenie eksploatacji jest przewidywane, w okresie na który ma być wydane pozwolenie,
• deklarowany łączny czas dalszej eksploatacji, jeżeli ma on wpływ na określenie wymagań ochrony środowiska oraz deklarowany sposób dokumentowania czasu jej eksploatacji,
• deklarowany termin oddania instalacji do eksploatacji w przypadku podmiotu podejmującego realizację nowej instalacji,
• czas na jaki ma być wydane pozwolenie.
3. Do wniosku należy dołączyć zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy o odpadach -dokument potwierdzający tytuł prawny do miejsca magazynowania odpadów [zgodnie z art. 3 pkt 40 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, póz. 627 z późn. zm.) przez tytuł prawny rozumie się prawo własności, użytkowanie wieczyste, trwały zarząd, ograniczone prawo rzeczowe albo stosunek zobowiązaniowy].
D.
W przypadku, gdy wytwarzane odpady magazynowane są w miejscu innym niż miejsce wytwarzania dodatkowo należy wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o odpadach.
1. Wniosek o wydanie zezwolenia, zgodnie z art. 28 ust. 4 ustawy o odpadach powinien zawierać:
• Wyszczególnienie rodzajów odpadów niebezpiecznych przewidzianych do zbierania, w przypadku gdy określenie rodzaju odpadów nie jest wystarczające do ustalenia zagrożeń, jakie mogą powodować odpady niebezpieczne, właściwy organ może wezwać wnioskodawcę do podania podstawowego składu chemicznego i właściwości odpadów,
• W przypadku zbierania odpadów wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów, a także sposobu dalszego zagospodarowania odpadów,
• Przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania odpadów,
• Przewidywany okres wykonywania działalności w zakresie zbierania odpadów.
2. Do wniosku należy dołączyć zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy o odpadach -dokument potwierdzający tytuł prawny do miejsca magazynowania odpadów
[zgodnie z art. 3 pkt 40 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, póz. 627 z późn. zm.) przez tytuł prawny rozumie się prawo własności, użytkowanie wieczyste, trwały zarząd, ograniczone prawo rzeczowe albo stosunek zobowiązaniowy].
3. Zgodnie z art. 28 ust. 10 ustawy o odpadach do wniosku należy dołączyć kopię pozwolenia na użytkowanie obiektu albo kopię zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części w rozumieniu uslawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ( Dz. U. z 2006 r. Nr 156, póz. 1118 z póżn. zm.) jeżyli były wymagane.
UWAGA
W każdym przypadku rodzaje odpadów wytwarzanych w przychodni, gabinecie weterynaryjnym itp. należy sklasyfikować zgodnie z katalogiem odpadów opublikowanym w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, póz. 1206). Odpady oznaczone w katalogu gwiazdką sat to odpady niebezpieczne. Odpady pochodzenia weterynaryjnego należy klasyfikować w podgrupie 18 02 - odpady z diagnozowania, leczenia i profilaktyki weterynaryjnej, przypisując odpadom odpowiednio kody 6 - cio cyfrowe. Pozostałe odpady, należy klasyfikować w pozostałych podgrupach np. zużyte świetlówki i monitory komputerowe - kod 16 02 13, zużyty wywoływacz 09 01 01, zużyty utrwalacz - kod 09 01 04, opakowania z papieru i tektury 15 01 01, opakowania z tworzyw sztucznych -kod 1501 02 itp.
Do każdego z ww. podań należy dołączyć dokument potwierdzający że wnioskodawca uprawniony jest do występowania w obrocie prawnym.
Jednocześnie zwracam się z prośbą o przekazywanie do tut. Biura informacji o nieprawidłowościach gospodarowania odpadami, które zostaną stwierdzone w wyniku przeprowadzanych przez Pana kontroli placówek weterynaryjnych.
Higiena pasz Rozp. (WE) 183/2005
Pismo w sprawie ROZPORZĄDZENIA (WE) Nr 183/2005 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 12 stycznia 2005 r. ustanawiającego wymagania dotyczące higieny pasz.
Strona 1 - w formacie jpg
Strona 2 - w formacie jpg
Dokumentacja leczenia zwierząt i obrotu detalicznego produktami leczniczymi
Uprzejmie przypominamy o obowiązku prowadzenia dokumentacji leczenia zwierząt oraz dokumentacji obrotu detalicznego produktami leczniczymi dla zwierząt. Obowiązki te nałożone są ustawą o zakładach leczniczych dla zwierząt, ustawą o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz ustawą prawo farmaceutyczne.
Odpowiedzialność za prawidłowe prowadzenie dokumentacji spoczywa na kierowniku zakładu, niedopełnienie tego obowiązku jest podstawą do pociągnięcia lekarza weterynarii do odpowiedzialności zawodowej.
Dokumentacja prowadzona w formie elektronicznej musi być potwierdzona jednoczesnymi wydrukami.
Dokumentacja musi być przechowywana przez okres 3 lat.
Wyciąg z przepisów - w formacie PDF
Regulacje prawne w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych
Data: 04.05.06
L.dz. 0743/06
Sprawa: 062/06/06
KRAJOWA RADA NOTARIALNA
WARSZAWA
Szanowny Pan
Tadeusz JAKUBOWSKI
Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej
Krajowa Rada Notarialna chciałaby zwrócić Państwa uwagę na negatywne skutki wejścia w życie ustawy z dnia 3 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 281, poz. 2778).
Wyżej wymieniona ustawa wprowadziła szkodliwe regulacje prawne, które godzą w interesy podmiotów podlegających ubezpieczeniu obowiązkowemu i w poszkodowanych. Z punktu widzenia ubezpieczonych szczególnie niebezpieczny jest art. 11 ust. 2 i 3 znowelizowanej ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, w myśl którego zakładowi ubezpieczeń przysługuje prawo do dochodzenia od ubezpieczonego zwrotu wypłaconego odszkodowania, za szkody wyrządzone w wyniku rażącego niedbalstwa.
Uczynienie rażącego niedbalstwa przesłanką dochodzenia od ubezpieczonego regresu jest bardzo niekorzystne, gdyż prawo polskie nie definiuje tego pojęcia. Bliższe określenie znaczenia tego pojęcia jest tym trudniejsze, że przedstawiciele wielu grup zawodowych, między innymi takich jak: detektywi, zarządcy nieruchomościami, dziennikarze, lekarze weterynarii, pielęgniarki, notariusze i adwokaci zobowiązani są do dołożenia szczególnej staranności. Taki obowiązek został nałożony również na banki. Rozwiązanie to może prowadzić do przerzucenia na ubezpieczonych kosztów wypłaconych odszkodowań. Taka regulacja może doprowadzić w znacznej mierze do tego, iż ubezpieczający będzie ubezpieczał swojego klienta, a nie samego siebie. W praktyce dojść może do tego, że ubezpieczeni będą musieli w każdym wypadku wypłaty odszkodowania wykazać na drodze sądowej, że nie dopuścili się rażącego niedbalstwa.
W zasadę ochrony poszkodowanego godzi to, że ubezpieczyciele zostali zwolnieni z odpowiedzialności za szkody wyrządzone z winy umyślnej ubezpieczonego.
Wprowadzone zmiany rażąco naruszają interesy ubezpieczonych i poszkodowanych. Chcielibyśmy Państwa zaprosić do konsultacji dotyczących ubezpieczeń OC, co mogłoby być początkiem działań zmierzających do zmiany wadliwych regulacji prawnych.
W wypadku gdybyście wyrazili Państwo zainteresowanie udziałem w takich konsultacjach prosimy o pisemny kontakt. Krajowa Rada Notarialna chciałaby zainicjować spotkania wszystkich grup zawodowych zainteresowanych powyższą problematyką.
Z wyrazami szacunku i poważania
Wiceprezes Krajowej Rady Notarialnej
Andrzej Urbanik
ul. Dzika 19/23, 00-172 Warszawa, tel.: +48 22 635 78 40, fax: +48 22 635 79 10
email:
internet: www.krn.org.pl
Wniosek o dokonanie klasyfikacji statystycznej
Warszawa, dnia 06.04.2006 r.
KRLW/060/02/06
Urząd Statystyczny w Łodzi
Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych
ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź
Wniosek o dokonanie klasyfikacji statystycznej
Na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 18 listopada 2002 r.[1] w sprawie wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, zwracamy się z uprzejmą prośbą
o potwierdzenie prawidłowości klasyfikacji statystycznej przedstawionych poniżej czynności wykonywanych przez lekarzy weterynarii (na podstawie PKWiU
w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 maja 2005 r. ze względu na fakt, że PKWiU w tym brzmieniu stosuje się do klasyfikacji towarów i usług m.in. do celów identyfikacji wyrobów i usług na potrzeby podatkowe).
Stan faktyczny
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych (tj. Dz. U. z 2002 Nr 187, poz. 1567, ze zm.; „Ustawa o zawodzie lekarza weterynarii”) „Wykonywanie zawodu lekarza weterynarii polega na ochronie zdrowia zwierząt oraz weterynaryjnej ochronie zdrowia publicznego i środowiska, a w szczególności:
1/ badaniu stanu zdrowia zwierząt;
2/ rozpoznawaniu, zapobieganiu i zwalczaniu chorób zwierząt;
3/ leczeniu zwierząt oraz wykonywaniu zabiegów chirurgicznych;
4/ wydawaniu opinii i orzeczeń lekarsko-weterynaryjnych;
5/ badaniu zwierząt rzeźnych, mięsa i innych produktów pochodzenia zwierzęcego;
6/ sprawowaniu czynności związanych z nadzorem weterynaryjnym nad obrotem zwierzętami oraz warunkami sanitarno-weterynaryjnymi miejsc gromadzenia zwierząt i przetwarzania produktów pochodzenia zwierzęcego;
7/ badaniu i ocenie weterynaryjnej jakości pasz oraz warunków ich wytwarzania;
8/ wystawianiu recept na leki i artykuły sanitarne”.
Z kolei, zgodnie z przepisem art. 1 ust. 3 Ustawy o zawodzie lekarza weterynarii „Zawód lekarza weterynarii może wykonywać osoba, która uzyskała prawo wykonywania tego zawodu”.
Wobec powyższego przeprowadzanie badań zwierząt rzeźnych, mięsa
i innych produktów pochodzenia zwierzęcego jest zastrzeżone do wykonywania wyłącznie przez lekarzy weterynarii. Czynności te nie mogą być wykonywane przez inne podmioty.
Stanowisko podatnika 1
Zgodnie z pkt 5.1.6 Zasad metodycznych PKWiU „usystematyzowanie poszczególnych grup produktów w PKWiU następuje w oparciu o niżej podane podstawowe kryteria klasyfikacyjne i ich hierarchię:
§ w zakresie usług:
kryterium pochodzenia wg rodzajów działalności,
rodzaj świadczonych usług”
Wobec powyższego, ze względu na ograniczenie możliwości wykonywania tych czynności wyłącznie przez lekarzy weterynarii oraz wskazanie, że wykonywanie tych czynności jest wykonywaniem zawodu lekarza weterynarii, należy naszym zdaniem uznać, że czynności te powinny być klasyfikowane w PKWiU w sekcji
N Dział 85, pod symbolem
PKWiU 85.20.12-00.00 Usługi weterynaryjne, pozostałe.
Stanowisko podatnika 2
W przypadku wykonywania czynności związanych z badaniem zwierząt rzeźnych, mięsa i innych produktów pochodzenia zwierzęcego polegających na analizie składu tego mięsa lub występujących w nim substancji przez inne osoby niż lekarzy weterynarii, np. laboratoria, czynności te powinny być klasyfikowane w PKWiU w sekcji K Dział 74, pod symbolem
PKWiU 74.30.11 Usługi w zakresie badań i analiz składu i czystości substancji.
Zwracamy się z prośbą o potwierdzenie dokonanej przez nas klasyfikacji powyżej przedstawionych czynności/usług badania zwierząt rzeźnych, mięsa
i innych produktów pochodzenia zwierzęcego oraz prowadzenia badań i analiz pobranych od zwierząt lub z produktów zwierzęcych próbek.
dr n. wet. Tadeusz Jakubowski
Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej
Do wiadomości:
Członkowie Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej – wszyscy
Okręgowe Izby Lekarsko-Weterynaryjne – wszystkie
Dziekani Wydziałów Medycyny Weterynaryjnej – wszyscy
Zakłady Higieny Weterynaryjnej – wszystkie
Wojewódzcy Lekarze Weterynarii – wszyscy
Powiatowi Lekarze Weterynarii – wszyscy
[1] Dz. Urz. GUS z 2002 r. Nr 12, poz. 87
Uczestnictwo w komisjach konkursowych na stanowiska kierownicze oraz opiniowanie
Warszawa, dn. 14.11.2005 r.
KRL-W-31-86A/05/IV
Pan
Jan Pastwa
Szef Służby Cywilnej
Warszawa
Szanowny Panie Ministrze,
Zwracam się do Pana z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie stosowania art. 10 ust. 2 pkt 13 ustawy z dnia 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych /Dz. U. z 2002 r . Nr 187 poz. 1567 ze zm./, art. 21-22d i art. 41,43a-44d ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r.
o służbie cywilnej /Dz. U. z 1999 r. Nr 49 poz. 483 ze zm./.
Powołany wyżej artykuł 10 ust. 2 pkt 13 o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych stanowi, iż samorząd zawodowy lekarzy weterynarii wykonuje swoje ustawowe zadania wymienione w art. 10 ust. 1 tejże ustawy m.in. poprzez „uczestnictwo w komisjach konkursowych na stanowiska kierownicze oraz opiniowanie kandydatów na inne stanowiska wymagające kwalifikacji lekarza weterynarii”.
Na podstawie tego przepisu w latach ubiegłych ukształtowała się praktyka polegająca na tym, że Premier, wojewodowie, a także Główny Lekarz Weterynarii oraz wojewódzcy lekarze weterynarii zwracali się do Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej oraz właściwych terytorialnie okręgowych rad lekarsko-weterynaryjnych o wyrażenie opinii o kandydatach na stanowiska Głównego (i jego zastępców), wojewódzkich (i ich zastępców), granicznych i powiatowych lekarzy weterynarii.
Ta praktyka obecnie nie jest powszechnie stosowana. Przyczyną tego, według informacji uzyskiwanych przez Krajową Radę Lekarsko-Weterynaryjną, jest stosowanie przy naborze na wyżej wymienione stanowiska wyłącznie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej.
Zdaniem Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej przepisy art. 21-22d i art. 41,43a-44d ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej /Dz. U. z 1999 r. Nr 49 poz. 483 ze zm./ nie wyłączają stosowania przy naborze na stanowiska Głównego (i jego zastępców), wojewódzkich (i ich zastępców), granicznych
i powiatowych lekarzy weterynarii dyspozycji zawartej w art. 10 ust. 2 pkt 13 ustawy z dnia 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych, który to przepis należy traktować jako lex specialis w odniesieniu do przewidzianej w ustawie o służbie cywilnej procedury naboru na wyżej wymienione stanowiska.
Wyrażamy również opinię, że udział organów samorządu lekarsko-weterynaryjnego w opiniowaniu kandydatów lub komisjach konkursowych na kierownicze stanowiska w Inspekcji Weterynaryjnej przyczyni się w istotny sposób do wyłaniania najlepszych kandydatów na te stanowiska.
Przedstawiając powyższy problem oczekujemy na zajęcie stanowiska przez Pana Ministra.
Z poważaniem,
dr n. wet. Tadeusz Jakubowski Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej
Warszawa, dn. 25.01.2006 r.
KRL-W-31-86A/05/IV
Członkowie KRLW (wszyscy)
Okręgowe Izby
Lekarsko-Weterynaryjne (wszystkie)
Dziekani
Wydziałów Medycyny Weterynaryjnej (wszyscy)
Wojewódzcy Lekarze Weterynarii
Wojewódzkie Inspektoraty Weterynarii (wszystkie)
Powiatowi Lekarze Weterynarii
Powiatowe Inspektoraty Weterynarii (wszystkie)
Szanowni Państwo,
W załączeniu przedstawiam Państwu pismo Pana Jana Pastwy, Szefa Służby Cywilnej, z dnia 17 stycznia 2006 r., sygn. DRiS-4002-39/05/JO, będące odpowiedzią na moje pismo z dnia 14 listopada 2005 r., sygn. KRL-W-31-86A/05/IV w sprawie uczestnictwa przedstawicieli samorządu lekarzy weterynarii w komisjach konkursowych na stanowiska kierownicze w Inspekcji Weterynaryjnej oraz udziału w opiniowaniu kandydatów na inne stanowiska wymagające kwalifikacji lekarza weterynarii.
Zał.: j. w.
Z poważaniem,
dr n. wet. Tadeusz Jakubowski Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej
Warszawa, dnia 17 stycznia 2006 r.
Szef Służby Cywilnej Jan Pastwa
DRiS-4002-39/05/JO
Data: 24.01.06
SPRAWA 31-86A/05/IV
L.dz. 0140/06
Pan
dr n. wet. Tadeusz Jakubowski
Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej
Odpowiadając na pismo z dnia 14 listopada 2005 r., dotyczące prośby o zajęcie stanowiska w sprawie stosowania art. 10 ust. 2 pkt 13 ustawy z dnia 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko -weterynaryjnych (Dz.U. z 2002 r. Nr 187 poz. 1567 ze zm.) oraz art. 21-22d i art. 41, 43a-44d ustawy z dnia 18 grudnia 1998 roku o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r., Nr 49, poz. 483 ze zm.) uprzejmie informuję, co następuje.
Odnosząc się do kwestii procedury obsadzania stanowiska Głównego Lekarza Weterynarii uprzejmie wyjaśniam, że obsadzanie tego stanowiska podlega przepisom ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. o przeprowadzaniu konkursów na stanowiska kierowników centralnych urzędów administracji rządowej, prezesów agencji państwowych oraz prezesów zarządów państwowych funduszy celowych (Dz. U. Nr 163, poz. 1362). Stanowisko Głównego Lekarza Weterynarii, zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33, poz. 287 ze zm.) podlega ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest zatem właściwy do zarządzenia przeprowadzenia tego konkursu (art. 3 ust. 1 ustawy o przeprowadzaniu konkursów na stanowiska kierowników centralnych urzędów administracji rządowej, prezesów agencji państwowych oraz prezesów zarządów państwowych funduszy celowych).
Kwestie związane z procedurą obsadzania stanowiska wojewódzkiego lekarza weterynarii oraz jego zastępcy regulują przepisy art. 41, 43a-44d ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 ze zm.) oraz przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 listopada 1999 r. w sprawie sposobu organizowania i szczegółowych zasadach przeprowadzania konkursów na wyższe stanowiska w służbie cywilnej (Dz. U. Nr 91, poz. 1028 ze zm.). Natomiast zasady obsadzania stanowisk powiatowego i granicznego lekarza weterynarii oraz ich zastępców uregulowane są przepisami art. 21-22d ustawy o służbie cywilnej.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 3 ustawy stanowiska wojewódzkiego lekarza weterynarii i jego zastępcy są wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej i obsadzane są w drodze konkursu. Przepisy § 2 ust. 1 i 3a rozporządzenia stanowią, że w celu przeprowadzenia konkursu Szef Służby Cywilnej powołuje zespół konkursowy, w którego skład wchodzą: dwaj przedstawiciele Głównego Lekarza Weterynarii, jeden przedstawiciel wojewody, trzej przedstawiciele Szefa Służby Cywilnej. Przepisy te określają zamknięty katalog podmiotów uprawnionych (i zobowiązanych) do wskazania swoich przedstawicieli do składu zespołu konkursowego. Nie ma zatem prawnych możliwości powiększania składu zespołu konkursowego o przedstawicieli innych podmiotów, w tym przedstawicieli samorządu lekarzy weterynarii. Należy jednocześnie zauważyć, że nie ma przeszkód prawnych by któryś z podmiotów posiadających prawo zgłaszania swych przedstawicieli do zespołów konkursowych, zgłosił jako swojego przedstawiciela osobę sugerowaną przez samorząd lekarzy weterynarii. Osoba taka, podobnie jak wszyscy pozostali członkowie zespołu konkursowego, musi jednakże spełniać warunki określone w § 3 ust. 1 rozporządzenia: nie pozostawać w związku małżeńskim z kandydatem, nie być jego krewnym, ani powinowatym do drugiego stopnia włącznie, ani nie pozostawać z kandydatem w takim związku faktycznym lub prawnym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności członka zespołu. Ze względu na oczywiste związki istniejące między członkami samorządu lekarzy weterynarii, szczególnego znaczenia nabiera zapewnienie bezstronności członków zespołu konkursowego, którzy mieliby być powoływani do składu zespołu w wyniku propozycji składanych przez samorząd. W mojej opinii zapewnienie takiej bezstronności, w przypadku gdy kandydaci i członkowie zespołu konkursowego należą do tej samej okręgowej izby lekarsko - weterynaryjnej, może być trudne, o ile w ogóle możliwe.
Stanowiska powiatowych i granicznych lekarzy weterynarii (oraz ich zastępców), obsadzane są w drodze otwartego naboru. Przepisy - art. 21 a ust. 1 i 2 ustawy o służbie cywilnej stanowią, iż Główny Lekarz Weterynarii organizuje nabór na stanowisko granicznego lekarza weterynarii i jego zastępcy. Natomiast wojewódzki lekarz weterynarii organizuje nabór na stanowisko powiatowego lekarza weterynarii i jego zastępcy. Przepisy te nie określają szczegółowych procedur przeprowadzania naboru, nie przewidują również uczestnictwa przedstawicieli samorządu lekarzy weterynarii w naborach na te stanowiska kierownicze oraz opiniowanie kandydatów na inne stanowiska wymagające kwalifikacji lekarza weterynarii.
W mojej ocenie, przepisy ustawy o służbie cywilnej nie wyłączają stosowania podczas obsadzania powiatowego lekarza weterynarii i jego zastępcy i granicznego lekarza weterynarii i jego zastępcy, dyspozycji zawartej w art, 10 ust, 2 pkt 13 ustawy z dnia 21 grudnia 1990 r, o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko - weterynaryjnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 187, poz. 1567 ze zm.), zwłaszcza, że opinia samorządu w odniesieniu do naboru na stanowiska: powiatowego i granicznego lekarza weterynarii oraz ich zastępców nie musi mieć zasadniczo charakteru opinii wiążącej, a jedynie ma na celu ułatwienie podjęcia decyzji organowi prowadzącemu nabór.
Łączę wyrazy szacunku
Jan Pastwa
Warszawa, dn. 01.02.2006 r.
KRLW/061/02/06
Pan
Krzysztof Jurgiel
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Szanowny Panie Ministrze,
Ustawa z dnia 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 187, poz. 1567 ze zm.) stanowi w art. 10 ust.2 pkt 13, że samorząd zawodowy lekarzy weterynarii realizuje swoje ustawowe zadania m.in. poprzez uczestnictwo w komisjach konkursowych na stanowiska kierownicze oraz opiniowanie kandydatów na inne stanowiska wymagające kwalifikacji lekarza weterynarii.
Celem tego przepisu, w intencji ustawodawcy, jest możliwość reprezentowania opinii środowiska lekarzy weterynarii o kandydatach na kierownicze stanowiska m.in. w organach Inspekcji Weterynaryjnej, co ma w konsekwencji zapewnić wybór rzeczywiście najlepszych kandydatów poprzez zebranie opinii pochodzących
z różnych instytucji.
Uwzględniając różnorodny tryb wyłaniania Głównego Lekarza Weterynarii, wojewódzkich lekarzy weterynarii i ich zastępców, powiatowych i granicznych lekarzy weterynarii oraz ich zastępców zwracam się do Pana Ministra – zgodnie
z sugestią Szefa Służby Cywilnej – z prośbą o podjęcie decyzji, aby
w postępowaniach zmierzających do obsady wyżej wymienionych kierowniczych stanowisk w Inspekcji Weterynaryjnej przyjęta została zasada, iż organ prowadzący nabór na te stanowiska będzie zasięgał opinii o kandydatach we właściwych organach samorządu lekarzy weterynarii. Proszę również o rozważenie przyjęcia zasady, iż w komisjach konkursowych na stanowiska wojewódzkich lekarzy weterynarii i ich zastępców Główny Lekarz Weterynarii będzie zgłaszał jako swoich przedstawicieli osoby uzgodnione z Krajową Radą Lekarsko-Weterynaryjną.
W imieniu Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej i własnym wyrażam przekonanie, iż realizacja wyżej przedstawionych postulatów przyczyni się do podejmowania optymalnych decyzji o obsadzie kierowniczych stanowisk w Inspekcji Weterynaryjnej.
W załączeniu przesyłam do wiadomości pismo Szefa Służby Cywilnej z dnia 17 stycznia 2006 r. sygn.DRiS-4002-39/05/IO dotyczące powyższej przedstawionej sprawy.
Zał.: j.w.
Z poważaniem,
dr n. wet. Tadeusz Jakubowski Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej
Do wiadomości:
Członkowie Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej – wszyscy
Okręgowe Izby Lekarsko-Weterynaryjne – wszystkie
Dziekani Wydziałów Medycyny Weterynaryjnej – wszyscy
Wojewódzcy Lekarze Weterynarii – wszyscy
Powiatowi Lekarze Weterynarii – wszyscy
Warszawa, dnia 06.03.2006 r.
KRLW/061/02/06
wg rozdzielnika
W załączeniu przedstawiam odpowiedź Pana Krzysztofa Jurgiela, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, z dnia 23 lutego 2006 r. sygn. BMos-076/8/kt/06, na pismo KRLW z dnia 1 lutego 2006 r. sygn. KRLW/061/02/06 w sprawie realizacji zapisu art. 10 ust. 2 pkt 13 ustawy z dnia 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 187, poz. 1567 ze zm.), dotyczącego opiniowania kandydatów na stanowiska kierownicze
w Inspekcji Weterynaryjnej oraz kandydatów do składu komisji konkursowych.
dr n. wet. Tadeusz Jakubowski
Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej
Załączniki:
pismo KRLW z dnia 1 lutego 2006 r. sygn. KRLW/061/02/06
pismo Pana Krzysztofa Jurgiela, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, z dnia 23 lutego 2006 r. sygn. BMos-076/8/kt/06
Otrzymują:
Członkowie Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej – wszyscy
Okręgowe Izby Lekarsko-Weterynaryjne – wszystkie
Dziekani Wydziałów Medycyny Weterynaryjnej – wszyscy
Wojewódzcy Lekarze Weterynarii – wszyscy
Powiatowi Lekarze Weterynarii – wszyscy
Warszawa, 2006-02-23
MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
Krzysztof Jurgiel
BMos-076/8/kt/06
Przekazano do wiadomości
Podpis Data 02.03.06
Pan
dr n. wet. Tadeusz Jakubowski
Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej
W odpowiedzi na Państwa pismo z dnia 1 lutego 2006 r. o sygnaturze KRLW/061/02/06 dotyczące realizacji zapisu art. 10 ust. 2 pkt 13 ustawy z dnia 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych (Dz.U. z 2002 r. Nr 187, poz. 1567 z późn. zm.) uprzejmie informuję, że pełne wyjaśnienie aspektów prawnych powoływania komisji konkursowych w celu wyłonier-ia kandydatów na kierownicze stanowiska w Inspekcji Weterynaryjnej zostało zawarte w piśmie Szefa Służby Cywilnej z dnia 17 stycznia 2006 r.
Przytoczone w w/w piśmie regulacje prawne nie przewidują zasięgania opinii o kandydatach na kierownicze stanowiska w Inspekcji Weterynaryjnej we właściwych organach samorządu lekarzy weterynarii. Zmiana przepisów w tym zakresie nie jest przewidziana, jednak nie wykluczam zasięgania opinii samorządu lekarzy weterynarii przy powoływaniu na stanowiska kierownicze w Inspekcji Weterynaryjnej, jak również przy zgłaszaniu przedstawicieli do składu komisji konkursowych.
Opinie takie, chociaż nie mogą mieć charakteru opinii wiążących, mogą ułatwić podjęcie decyzji organom przeprowadzającym nabór.
Data: 28.02.06
L.dz. 0350/06
SPRAWA 061/02/06
Rozporządzenie MRiRW w sprawie sposobu wykonywania nadzoru w zakresie identyfikacji i rejestracji zwierząt
Warszawa, dnia 13.01.2006 r.
KRL-W-91-34/05/IV
Członkowie KRLW (wszyscy)
Okręgowe Izby
Lekarsko-Weterynaryjne (wszystkie)
Dziekani
Wydziałów Medycyny Weterynaryjnej (wszyscy)
Wojewódzcy Lekarze Weterynarii
Wojewódzkie Inspektoraty Weterynarii (wszystkie)
Powiatowi Lekarze Weterynarii
Powiatowe Inspektoraty Weterynarii (wszystkie)
Szanowni Państwo,
Niniejszym przedstawiam rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 grudnia 2005 r. /Dz. U. z 2006 r. Nr 1, poz. 5/ w sprawie sposobu wykonywania nadzoru w zakresie identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz współpracy organów Inspekcji Weterynaryjnej, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i podmiotów prowadzących rejestry koniowatych do ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji /Dz. U. Nr 91, poz. 872 ze zm./.
Nadmieniam, że ostateczna wersja projektu rozporządzenia nie była konsultowana z Krajową Radą Lekarsko-Weterynaryjną.
Z poważaniem,
dr n. wet. Tadeusz Jakubowski
Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej