Wyciąg z rozporządzenia 853/2004 PEiR z 29-04-2004
ROZPORZĄDZENIE(WE) NR 853/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego
(Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55) (2004R0853 — PL — 15.07.2010 — 008.001 — 2 wersja skonsolidowana)
PROTEST - podsumowujący komentarz Prezesa Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej dr Tadeusza Jakubowskiego
Protest lekarzy weterynarii i negocjacje z ministrem rolnictwa i rozwoju wsi
Rozpoczęty 3 stycznia 2011 r. protest lekarzy weterynarii wywołany przez splot niekorzystnych dla naszego zawodu zdarzeń wykazał solidarność i determinację naszego środowiska. Lekarze weterynarii właściwie odczytali uchwały Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej i ponad 80% z nich nie podpisało umów z powiatowymi lekarzami weterynarii lub je wypowiedziało. W wyniku protestu minister rolnictwa podjął negocjacje z Zespołem Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej powołanym uchwałą nr 29/2010/V Krajowej Rady Lekarsko – Weterynaryjnej.
Postulaty, które przedstawił Zespół Negocjacyjny wynikały z treści uchwał Krajowej Rady Lekarsko – Weterynaryjnej. Największą trudność stanowiły problemy związane z przyszłością nadzoru weterynaryjnego w Polsce, w tym miejsce Inspekcji Weterynaryjnej w strukturach państwa oraz płace pracowników tej Inspekcji. Negocjacje nie były łatwe, tym bardziej, że często były zakłócane prowokacyjnymi wypowiedziami przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa. Trzeba jednak było osiągnąć kompromis. Wiadomo, że nie wszystko da się osiągnąć po pierwszych rozmowach i nie wszystkie oczekiwania mogą być spełnione. W zawartym porozumieniu znajduje się wiele od dawna postulowanych zmian w prawie. Nie zrywając negocjacji pozostawiamy otwarte drzwi do dalszych rozmów o przyszłości naszego zawodu.
29 grudnia 2010 r. minister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki oraz wiceminister Tadeusz Nalewajk spotkali się z Zespołem Negocjacyjnym. Minister Sawicki złożył deklarację o wycofaniu od 1 stycznia 2011 r. świadectw zdrowia dla świń transportowanych bezpośrednio do rzeźni. Zapowiedź w sprawie świadectw stała się faktem. Uważamy, że była to bardzo zła decyzja Rady Ministrów, gdyż narusza spójność programu zwalczania choroby Aujeszkyego W trakcie spotkania omówiono postulaty zawarte w uchwale nr 28/2010/V Krajowej Rady Lekarsko – Weterynaryjnej w sprawie odstąpienia lekarzy weterynarii od podpisywania umów z tytułu wyznaczenia przez powiatowego lekarza weterynarii.
4 stycznia 2011 r. Krajowa Rada Lekarsko – Weterynaryjna w związku z uchwaleniem przez Radę Ministrów rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wprowadzenia programu zwalczania choroby Aujeszkyego u świń, według którego znosi się świadectwa zdrowia dla świń ze stad urzędowo wolnych od wirusa choroby Aujeszkyego przemieszczanych do uboju, podjęła uchwałę nr 30/2011/V w sprawie rozszerzenia katalogu czynności niewykonywanych przez lekarzy weterynarii na mocy Uchwały nr 28/2010/V i dalszego przebiegu protestu lekarzy weterynarii.
10 stycznia 2011 r. odbyły się rozmowy z Kazimierzem Plocke - sekretarzem stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Okazało się, że, podobnie jak Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna, minister jest przeciwny projektowi konsolidacji Inspekcji w ramach urzędu wojewody. Minister zaproponował oddzielne spotkanie uzgodnieniowe w sprawie połączenia Inspekcji Weterynaryjnej z innymi inspekcjami w obrębie resortu rolnictwa. W odniesieniu do regulacji płac lekarzy weterynarii zatrudnionych w Inspekcji Weterynaryjnej minister wyraził poparcie dla tej sprawy, ale nie wskazał możliwości finansowania. Widzi taką możliwość w projektowanej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii. Podczas drugiego spotkania negocjacyjnego Kazimierz Plocke zadeklarował w imieniu ministra regulację wynagrodzeń pracowników Inspekcji Weterynaryjnej tzw. starego portfela.
W wyniku przeprowadzonych rozmów minister Marek Sawicki złożył deklarację o przygotowaniu projektów rozporządzeń zmieniających rozporządzenia w sprawie opłat i wynagrodzeń lekarzy weterynarii, które będą zawierały następujące zmiany:
- część podstawowa wynagrodzenia lekarza weterynarii nie będzie przekraczała wysokości kwoty przychodu (opłaty) uzyskanego z wykonania danej czynności;
- podniesienie powyższych opłat za czynności wykonywane w godzinach 18:00 – 6:00 rano o 25 % , a w dni ustawowo wolne od pracy, soboty i święta o 50 %;
- rewaloryzację stawek opłat i wynagrodzeń za nadzór nad ubojem bydła, świń i drobiu o wskaźnik inflacji 16,8% za lata 2004 – 2009 ;
- osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii określone w pozycji 7-9 załącznika do rozporządzenia o wynagrodzeniach będą wynagradzane według stawek od zbadanej sztuki, przy czym gdy organizacja uboju świń uniemożliwia przeprowadzenia pełnego badania przed i poubojowego co najmniej 10 sztuk w ciągu 1 godziny – nadal pozostanie stawka godzinowa waloryzowana o stopień inflacji16,8% 2004 - 2009
- wynagrodzenie dla lekarzy weterynarii za czynności wymienione w pozycji 14, 15, 17, i 18 załącznika omawianego rozporządzenia zostaną zwiększone o wskaźnik inflacji 16,8% za lata 2004 - 2009
- waloryzacja wynagrodzeń za monitoringi o wskaźnik inflacji 11,2% za lata 2006-2009
Obserwacja w kierunku wścieklizny – kwota 250 złotych za obserwację „stacjonarną”. 132,50 za obserwację z doprowadzeniem psa do ZLZ.
Nie było zgody na urealnienie stawki za szczepienia przeciwko wściekliźnie. Zaproponowano rozmowę na ten temat w innym terminie, gdyż sprawa ta nie znalazła się postulatach zawartych w uchwale nr 28/2010/V. Szczegółowo omówiono problem wyodrębnienie stawki za badanie mięsa w kierunku włośni i ustalono, że minister uzgodni tę sprawę z głównym lekarzem weterynarii.
14 stycznia 2011 r. minister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki osobiście przekazał Tadeuszowi Jakubowskiemu i Jackowi Łukaszewiczowi, przedstawicielom Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej tekst projektów dwóch rozporządzeń zmieniających rozporządzenia:
• w sprawie sposobu ustalania i wysokości opłat za czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną, sposobu i miejsc pobierania tych opłat oraz sposobu przekazywania informacji w tym zakresie Komisji Europejskiej
• w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii
Minister zadeklarował, że rozporządzenia ukażą się w ciągu miesiąca.
Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna kierując się troską i odpowiedzialnością za bezpieczeństwo zdrowia publicznego i wychodząc naprzeciw deklaracjom ministra rolnictwa i rozwoju wsi Marka Sawickiego zawartym w porozumieniu z Zespołem Negocjacyjnym ( komunikat z 10 stycznia 2010 r. po rozmowach ministra rolnictwa i rozwoju wsi z Zespołem Negocjacyjnym powołanym przez Krajową Radę Lekarsko - Weterynaryjną ) podjęła uchwałę o uchyleniu uchwał nr 28/2010/V i 30/2011/V.
Oczekiwania samorządu lekarzy weterynarii zawarte są w uchwałach Krajowej Rady Lekarsko – Weterynaryjnej:
- nr 32/2011/V z dnia 17 stycznia 2011 roku w sprawie akceptacji wyników negocjacji zespołu Krajowej Rady Lekarsko – Weterynaryjnej z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi
oraz
- nr 33/2011/V z dnia 17 stycznia 2011 roku w sprawie zagwarantowania ochrony protestującym lekarzom weterynarii.
Protest lekarzy weterynarii został zawieszony do 28 lutego 2011 r. Oczekujemy na spełnienie zobowiązań ministra Marka Sawickiego. 27 lutego br. odbędzie się Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Lekarzy Weterynarii, na którym będziemy dyskutowali nad realizacją uchwał Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej związanych z protestem oraz nad przyszłością zawodu lekarza weterynarii.
20 stycznia 2011 r. u w wyniku wcześniejszych rozmów z posłami odbyło się posiedzenie Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi poświęcone problemom weterynarii i bezpieczeństwa żywności. Posłowie z pełnym zrozumieniem ustosunkowali się do naszych problemów. Wielu z nich w sposób merytoryczny dyskutowało o przyczynach i skutkach naszego protestu. Jest to również wynik naszej wieloletniej współpracy z posłami i senatorami polegającej na przybliżaniu im problemów weterynarii. Podczas posiedzenie czterech przedstawicieli Krajowej Rady zabrało głos na temat ważnych spraw naszego zawodu. Warto zapoznać się z pełnym tekstem protokołu z tego posiedzenia.
Trwający od 9 grudnia 2010 r. protest lekarzy weterynarii spowodował duże zainteresowanie wszystkich mediów. Nigdy wcześniej tak dużo nie mówiło się o naszym zawodzie – o tym, że odpowiadamy za zdrowie ludzi i zwierząt oraz bezpieczeństwo żywności. Dziękujemy dziennikarzom za wyjątkowo rzetelne i obiektywne informowanie społeczeństwa o roli zawodu lekarza weterynarii w ochronie zdrowia publicznego i postulatach, jakie zgłaszał samorząd lekarzy weterynarii w trakcie trwania protestu.
W imieniu Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej dziękuję wszystkim lekarzom weterynarii za ich solidarną postawę w podejmowaniu trudnych i odpowiedzialnych decyzji wynikających z realizacji uchwał Krajowej Rady Lekarsko – Weterynaryjnej.
Dr Tadeusz Jakubowski
Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej
Protest w województwie Dolnośląskim
Sytuacja dotycząca podpisywania umów na podstawie art. 16 Ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej w poszczególnych powiatach województwa Dolnośląskiego
Powiat |
Umowy dotyczące monitoringu i zwalczania chorób zakaźnych zwierząt |
Umowy dotyczące badania zwierząt rzeźnych i mięsa |
Bolesławiec |
0 |
6 umów wypowiedzianych w dniu 10/01/2011r. 1 umowa wypowiedziana w dniu 11/01/2011r. 1 umowa niewypowiedziana w dniu 11/01/2011r. |
Dzierżoniów |
0 |
Wypowiedzenie umów |
Głogów |
0 |
odmowa podpisania umów |
Jawor |
0 |
wypowiedziano umowy w terminie do 05/02/2011r. 1 umowa wygasa z dniem 31/01/2011r. |
Jelenia Góra |
0 |
Wypowiedziano umowy |
Kamienna Góra |
0 |
Wypowiedziano umowy |
Kłodzko |
0 |
Wypowiedziano umowy |
Legnica |
0 |
Odmówiono podpisania umów |
Lubań Śląski |
0 |
5 umów na 2011 nie podpisano 3 umowy wypowiedziano do 31/01/2011 |
Lubin |
0 |
Wypowiedzenie umów |
Lwówek Śląski |
0 |
Brak podpisanych umów |
Milicz |
0 |
Brak podpisanych umów |
Oleśnica |
0 |
Odmowa podpisania aneksu do umowy – zerwanie umów |
Oława |
0 |
Wypowiedzenie umów |
Polkowice |
0 |
Odmówienie podpisania umów |
Strzelin |
0 |
Wypowiedzenie umów |
Środa Śląska |
0 |
Brak podpisanych umów |
Świdnica |
0 |
Wypowiedziano umowy |
Trzebnica |
0 |
Odmowa podpisania umów |
Wałbrzych |
0 |
Wypowiedzenie umów |
Wołów |
0 |
Odmówiono podpisania umów |
Wrocław |
1 – wścieklizna |
Brak podpisanych umów |
Ząbkowice Śląskie |
0 |
Wypowiedzenie umów (termin wypowiedzenia do 28/02/2011r.) |
Zgorzelec |
0 |
Brak podpisanych umów |
Złotoryja |
0 |
Wypowiedzenie umów |
Dane przesłane przez Biuro Dolnosląskiej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej
Rozszerzenia katalogu czynności niewykonywanych przez lekarzy weterynarii
Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna na posiedzeniu 4 stycznia 2011 r. podjeła uchwałę o rozszerzenia katalogu czynności niewykonywanych przez lekarzy weterynarii na mocy Uchwały nr 28/2010/V. Katalog czynności, od wykonywania których mają powstrzymać się lekarze weterynarii porszerzony został miedzyinnymi o
- sprawowanie nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych,
- ocena mięsa i nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w trakcie uboju
- badania mięsa zwierząt łownych, sprawowania nadzoru nad rozbiorem, przetwórstwem lub przechowywaniem mięsa i wystawiania wymaganych świadectw zdrowia.
CZYTAJ WIĘCEJ
Pismo do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska
W związku z komunikatem, jaki ukazał się na stronie internetowej Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi informującym o zamiarze Ministra zniesienia obowiązku posiadania weterynaryjnego świadectwa zdrowia dla świń kierowanych bezpośrednio do uboju, Krajowa Rada Lekarsko – Weterynaryjna stanowczo sprzeciwia się takiemu pomysłowi. W uzasadnieniu takiego stanowiska powołujemy następujące okoliczności: Sprawę konieczności posiadania takich świadectw dla zwierząt regulują dotychczas przepisy, wydanego na podstawie art. 57 ust.7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. nr 69 poz. 625 z późn. zm.), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 marca 2008 r. w sprawie wprowadzenia programu zwalczania choroby Aujeszkyego u świń (Dz. U. nr 64 poz. 397 z późn. zm.). Celem wprowadzenia takich uregulowań prawnych było zastosowanie wzmożonego nadzoru nad przemieszczaniem zwierząt – świń kierowanych bezpośrednio do uboju, chowu i do hodowli na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Innymi słowy – wprowadzenie tych przepisów miało na celu uszczelnienie ogólnopolskiego programu zwalczania choroby Aujeszkiego świń, gdyż już wcześniej występowały sytuacje wprowadzania do obrotu świń, które nie posiadały rejestracji i identyfikacji w ramach systemu IRZ. W efekcie przemieszczane były zwierzęta o nieznanym statusie zdrowotnym, co groziło załamaniem się akcji zwalczania tej choroby. Przypominamy, że program zwalczania choroby Aujeszkego jest dofinansowywany przez Komisję Europejską i każda jego zmiana wymaga konsultacji i zgody tej Komisji. W przypadku wprowadzenia jakiejkolwiek zmiany bez konsultacji będzie skutkowało żądaniem Komisji Europejskiej zwrotu wypłaconych milionowych środków na omawiany program. Ponadto Komisja Europejska może zmienić decyzję w sprawie prowadzenia tego programu, co będzie skutkowało jego załamaniem i polska trzoda chlewna – jak to było już wcześniej, nie będzie mogła być wprowadzona do handlu, oraz mogą wystąpić problemy z eksportem żywych zwierząt do krajów trzecich. Tym samym kilkaset milionów złotych, które wyłożył na ten program polski podatnik (budżet państwa), zostanie zmarnowany. Należy nadmienić, że likwidacja weterynaryjnego świadectwa zdrowia w obrocie zwierząt w Wielkiej Brytanii spowodowała w 2001 roku niekontrolowane szerzenie się pryszczycy, co spowodowało olbrzymie koszty jej zwalczania, sięgające kilkudziesięciu miliardów funtów. Także w ostatnich latach wystąpiły: klasyczny pomór świń, w Gruzji (2007 r), na Słowacji, Rumunii (2008 r.), na Litwie, w Holandii, Niemczech, na Węgrzech (2009 r.) oraz afrykański pomór świń: w Rosji (2010 r.) przy granicy z Ukrainą, Gruzji (2007 r.), we Włoszech (2010 r.); pryszczyca jest aktualnie w Turcji, Izraelu i w krajach Bliskiego Wschodu. Zagrożenie epidemiologiczne jest więc olbrzymie i dlatego weterynaryjne świadectwa zdrowia w obrocie zwierząt, są niezbędne. Każda decyzja o likwidacji tych świadectw musi być głęboko przemyślana, szczególnie pod kątem występujących zagrożeń dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz dla gospodarki kraju i finansów publicznych.
Dr Tadeusz Jakubowski
Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej
Pismo: plik w formacie PDF
Spotkanie w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi
W dniu 23 grudnia 2010 r. w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi odbyło się spotkanie Podsekretarza Stanu Tadeusza Nalewajka z Zespołem Negocjacyjnym Krajowoej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej. Spotkanie dotyczyło uchwały KRL-W nr 28/2010/V w sprawie odstąpienia od podpisywania umów z tytułu wyznaczenia przez powiatowego lekarza weterynarii.
Komunikat: plik w formacie PDF
Ogólnopolski protest lekarzy weterynarii
Komentarz Prezesa KRL-W dr Tadeusza Jakubowskiego
Ogólnopolska akcja protestacyjna lekarzy weterynarii
Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna na posiedzeniu 9 grudnia 2010 r. podjęła uchwałę w sprawie odstąpienia lekarzy weterynarii od podpisywania umów z tytułu wyznaczenia przez powiatowego lekarza weterynarii. Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna jest pomiędzy Krajowymi Zjazdami najwyższym organem decyzyjnym Izby Lekarsko-Weterynaryjnej, zrzeszającej wszystkich wykonujących w Polsce zawód lekarzy weterynarii. W ustawie z 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych w art. 10. ust. 1. i ust. 2 zapisano wśród podstawowych zadań samorządu lekarzy weterynarii następujące uprawnienia:
1) sprawowanie pieczy i nadzoru nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu lekarza weterynarii;
2) ustanawianie obowiązujących lekarzy weterynarii zasad etyki i deontologii weterynaryjnej oraz dbałość o ich przestrzeganie;
3) reprezentowanie i ochrona zawodu lekarza weterynarii;
4) integrowanie środowiska lekarsko-weterynaryjnego;
5) zajmowanie stanowiska w sprawach stanu zdrowotności zwierząt, weterynaryjnej ochrony zdrowia publicznego i środowiska oraz polityki państwa w tym zakresie;
2. Zadania określone w ust. 1 samorząd wykonuje w szczególności przez:
3) negocjowanie warunków pracy i płac;
6) opiniowanie projektów ustaw i innych aktów prawnych dotyczących ochrony zdrowia zwierząt, weterynaryjnej ochrony zdrowia publicznego, ochrony środowiska i wykonywania zawodu lekarza weterynarii bądź występowanie o ich wydanie; (…)
10) występowanie w obronie interesów indywidualnych i zbiorowych członków izb lekarsko-weterynaryjnych;
11) współdziałanie z organami administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego, samorządami zawodowymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi w sprawach profilaktyki i lecznictwa weterynaryjnego, poprawy warunków hodowli i warunków sanitarnych wsi, kontroli żywności pochodzenia zwierzęcego, zwalczania zakaźnych i pasożytniczych chorób zwierzęcych oraz chorób odzwierzęcych;
W art. 11 powiedziano: Uprawnienia samorządu wymienione w art. 10 ust. 2 pkt 3 i 10 nie naruszają uprawnień związków zawodowych, wynikających z ustawy o związkach zawodowych i Kodeksu pracy.
Przedstawione zapisy ustawy w przypadku łamania przez rząd elementarnych zasad tworzenia prawa uprawniają samorząd lekarzy weterynarii, do podejmowania stanowczych decyzji w formie uchwał, które zobowiązują wszystkich lekarzy weterynarii do ich wykonania.
Po akcesji naszego kraju do Unii Europejskiej zadania lekarzy weterynarii uległy znacznemu rozszerzeniu, co było związane z dostosowaniem polskiego prawa do przepisów unijnych w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem żywności i ochrony zdrowia zwierząt i ochrony zdrowia publicznego oraz dostosowania hodowli zwierząt gospodarskich do wymogów unijnych. W tym czasie, lekarze weterynarii naiwnie dali przyzwolenie na czasowe obniżenie wynagrodzeń za wykonywane czynności urzędowe. Zostali jednak oszukani przez urzędników Ministerstwa Rolnictwa, gdyż stawki tych wynagrodzeń dotąd nie powróciły do wcześniejszego poziomu.
Było to jednym z powodów akcji protestacyjnej na ulicach Warszawy w kwietniu 2007 r. Przekazano wówczas petycje samorządu marszałkom Sejmu i Senatu oraz premierowi i ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi. W efekcie tej akcji powstały zespoły negocjacyjne, w ramach których postulaty Izby Lekarsko-Weterynaryjnej przedstawiane były kompetentnym przedstawicielom Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Po kilku miesiącach doszło do nowych wyborów parlamentarnych i zmiany rządu. Pomimo zmian ministrów rolnictwa, do chwili obecnej działania tych zespołów nie przyniosły wymiernych rezultatów.
Co więcej ostatnio w pojawiło się kilka projektów i rozwiązań prawnych, które w poważny sposób mogą zagrażać sprawowaniu właściwego nadzoru nad bezpieczeństwem żywności pochodzenia zwierzęcego i ochroną zdrowia publicznego.
Należy zaznaczyć, że weterynaryjny nadzór w tym zakresie sprawowany jest przez Inspekcję Weterynaryjną, zatrudniającą w Polsce około 1600 lekarzy weterynarii. Natomiast bezpośrednie wykonanie zadań tej Inspekcji polegające m.in. na badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa, wystawianiu świadectw zdrowia i pobieraniu próbek do badań, wykonywaniu szczepień ochronnych i badań rozpoznawczych, sprawowaniu nadzoru nad miejscami gromadzenia, skupu lub sprzedaży zwierząt, targowiskami oraz wystawami, pokazami lub konkursami zwierząt, badaniu zwierząt umieszczanych na rynku lub przeznaczonych do wywozu realizowane jest przez około 6000 lekarzy weterynarii, prowadzących na swój rachunek zakłady lecznicze dla zwierząt i wyznaczanych przez powiatowych lekarzy weterynarii do wykonywania czynności urzędowych.
Wynagrodzenie za wykonywanie tych zadań dotychczas było wypłacane na podstawie umów zawieranych z powiatowym lekarzem weterynarii, według cennika zawartego w rozporządzeniu ministra rolnictwa i rozwoju wsi, z rachunku dochodów własnych powiatowych inspektoratów weterynarii. Likwidacja od 2011 r. tych rachunków stanowi jedno z zagrożeń dla terminowego wypłacania wynagrodzeń za czynności wykonywane na podstawie umów. Wielokrotnie zwracaliśmy na to uwagę odnosząc się do projektów uregulowań prawnych zawartych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych.
Zagrożeniem dla skutecznego sprawowania nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowia zwierząt i żywności pochodzenia zwierzęcego są też projekty łączenia inspekcji działających przy Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, co może spowodować obniżenie kompetencji Inspekcji Weterynaryjnej oraz standardów merytorycznego nadzoru nad bezpieczeństwem żywności oraz zdrowiem ludzi i zwierząt. Ponadto niepokojący jest projekt „konsolidacji” wojewódzkich inspektoratów weterynarii z urzędami wojewodów, którego realizacja może utrudnić skuteczne działanie Inspekcji Weterynaryjnej w stanach zarządzania ryzykiem przy chorobach zakaźnych i katastrofach.
Kolejne zagrożenie dla bezpieczeństwa żywności pochodzenia zwierzęcego stanowi rozporządzenie ministra rolnictwa i rozwoju wsi z 21 października 2010 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy pozyskiwaniu mięsa na użytek własny, motywowane „wieloletnią tradycją polskiej wsi”. Ubój dokonywany przez osoby
nieposiadające odpowiednich kwalifikacji, bez nadzoru weterynaryjnego, w miejscach do tego nieprzystosowanych, bez zachowania zasad dobrostanu zwierząt i bez badania
przedubojowego jest zdaniem lekarzy weterynarii niedopuszczalny i nie może być usankcjonowany prawnie. Ponadto „użytek własny” jest pojęciem dowolnie interpretowanym i nie daje pewności, że mięso z takiego uboju nie trafi do obrotu. Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna wielokrotnie apelowała o zachowanie małych ubojni, w których ubój zwierząt na „użytek własny”, do gospodarstw agroturystycznych i do wyrobu „produktów regionalnych” dokonywany byłby przez osoby wykwalifikowane, pod nadzorem weterynaryjnym z zachowaniem zasad higieny i dobrostanu zwierząt.
Skuteczne zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, a tym samym bezpieczeństwo zdrowia publicznego wiąże się nierozerwalnie z koniecznością wystawiania weterynaryjnych świadectw zdrowia dla zwierząt w obrocie wewnętrznym i w handlu, w czasie ich przemieszczania.
Przemieszczanie zwierząt bez takich świadectw grozi załamaniem programów zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, w tym choroby Aujeszkyego, i stanowi bardzo poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego.
Należy podkreślić, że opłaty za świadectwa zdrowia zwierząt są jedynym kosztem ponoszonym przez hodowców w związku z realizacją programów zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, zaś wszystkie inne koszty związane ze szczepieniami, pobieraniem próbek do badań i badaniami laboratoryjnego pokrywane są z budżetu państwa, czyli przez podatników. Załamanie realizacji tych programów, wynikające z obrotu zwierzętami bez kontroli weterynaryjnej, może spowodować nieobliczalne skutki gospodarcze, łącznie z załamaniem handlu międzynarodowego.
W okresie bezpośrednio poprzedzającym wybory samorządowe minister rolnictwa i rozwoju wsi podpisał rozporządzenia, które w drastyczny sposób obniżyły minimalne opłaty za te świadectwa, a tym samym wynagrodzenie dla lekarzy weterynarii za ich wystawianie, do poziomu nie pokrywającego ponoszonych przez nich kosztów wynikających z tych czynności wykonywanych w sposób należyty i sumienny.
Opublikowane w Dzienniku Ustaw nr 227, poz. 1483 z 1 grudnia 2010 r. rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania i wysokości opłat za czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną, sposobu i miejsc pobierania tych opłat oraz sposobu przekazywania informacji w tym zakresie Komisji Europejskiej, wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.
Rozporządzenie m.in. wprowadza poniżej przedstawione zmiany w załączniku nr 1 określającym opłaty za czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną:
Poz. 1. Przeprowadzenie kontroli zwierząt, w miejscu ich pochodzenia, przeznaczonych do wywozu lub handlu, … wraz z wystawianiem wymaganych świadectw zdrowia |
|
do dnia 31 grudnia 2010 r.1) od zwierzęcia:
Poz. 3 Badanie zwierząt umieszczanych na rynku krajowym, w przypadkach o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt. 5, art. 46 ust. 3 pkt. 5 art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt /Dz. U. Nr 69, poz. 625, z późn. zm./, wraz z wystawieniem wymaganych świadectw zdrowia:
|
od dnia 1 stycznia 2011 r.1)od zwierzęcia:
Poz. 3 Przeprowadzenie kontroli zwierząt, w miejscu ich pochodzenia, umieszczanych na rynku krajowym, wraz z wystawieniem wymaganych świadectw zdrowia, o których mowa w przepisach o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt: |
W wyniku nowelizacji omawianego rozporządzenia nastąpiło rażące bo trzykrotne obniżenie minimalnych stawek opłat pobieranych przez organy Inspekcji Weterynaryjnej, a od 1 stycznia 2011 r. przez budżet państwa, za przeprowadzenie kontroli jagniąt, koźląt i prosiąt oraz znaczne obniżenie opłat w pozostałych wyżej przedstawionych pozycjach.
Motywy takiego działania ministra rolnictwa i rozwoju wsi, skutkujące obniżeniem wpływów do budżetu państwa, w sytuacji gdy zostają wprowadzone radykalne oszczędności ze względu na ogromny deficyt wydatków publicznych (vide projekt z 4 listopada 2010 r. wniesionej przez Radę Ministrów do Sejmu ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i w niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011-2013), są całkowicie niezrozumiałe i sprzeczne z przyjętą strategią rządu.
W tym samym numerze Dziennika Ustaw pod poz. 1484 opublikowane zostało rozporządzenie ministra rolnictwa i rozwoju wsi z 10 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii. Rozporządzenie to również wejdzie w życie 1 stycznia 2011 r.
Rozporządzenie m.in. wprowadza poniżej przedstawione zmiany w załączniku: Wysokość stawek części podstawowej i wynagrodzenia za czynności wykonywane przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii:
Poz. 1 Przeprowadzenie kontroli zwierząt, w miejscu ich pochodzenia, przeznaczonych do wywozu lub handlu … wraz z wystawieniem wymaganych świadectw zdrowia |
|
do dnia 31 grudnia 2010 r.1) od zwierzęcia: |
od dnia 1 stycznia 2011 r.1) od zwierzęcia: |
Jak wynika z uzasadnienia przywołanego na wstępie rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi z 2 listopada 2010 r. obniżenie opłat pobieranych przez Inspekcję Weterynaryjną spowodowane było żądaniami hodowców zwierząt. Obniżenie tych opłat w konsekwencji spowodowało drastyczne obniżenie wynagrodzeń przysługujących lekarzom weterynarii za wykonywanie tych czynności na podstawie wyznaczenia przez powiatowego lekarza weterynarii, gdyż wysokość tych wynagrodzeń jest pochodną opłat pobieranych za te czynności przez Inspekcję Weterynaryjną, a więc budżet państwa
Takie uzasadnienie sposobu ustalania opłat w powołanym wyżej rozporządzeniu jest niezgodne z ciążącym na nim obowiązku wynikającym z art. 27 ust. 12 rozporządzenia (WE) 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. do łączenia metody obliczenia wysokości opłat oraz podania jej do publicznej wiadomości. Stanowi to poważne naruszenie ustawodawstwa unijnego. W świetle powołanego wyżej przepisu uzasadnienie dokonanych zmian stawek i opłat jest całkowicie błędne i dlatego nie może być przyjęte przez lekarzy weterynarii. Ustalanie tych opłat i wynagrodzeń może następować wyłącznie na podstawie określenia wartości pracy lekarzy weterynarii oraz kosztów materiałowych ponoszonych przez nich przy wykonywaniu tych czynności.
Podnieść należy także, że stawki wynagrodzeń lekarzy weterynarii za wykonywanie czynności urzędowych z wyznaczenia przez powiatowego lekarza weterynarii nie uległy istotnym zmianom od 1998 r. (vide rozporządzenie ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej z lipca 1998 r. w sprawie wysokości opłat za badania oraz inne czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną >>Dz. U. nr 94, poz. 597, z późn. zm.<<, rozporządzenie ministra rolnictwa i rozwoju wsi z 9 grudnia 2003 r. w sprawie warunków wynagradzania i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez organ Inspekcji Weterynaryjnej >>Dz. U. nr 214, poz. 2091<<, rozporządzenie w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii z 7 czerwca 2004 r. >>Dz. U. nr 132, poz. 1421<< i z 2 sierpnia 2004 r. >>Dz. U. nr 178, poz. 1837, z późn. zm.<<).
Samorząd lekarzy weterynarii w okresie ostatnich lat wielokrotnie zwracał się do ministra rolnictwa i rozwoju wsi o urealnienie stawek wynagrodzenia lekarzy weterynarii za czynności wykonywane na zlecenie powiatowych lekarzy weterynarii. Problematyki tej dotyczył m.in. apel VIII Krajowego Zjazdu Lekarzy Weterynarii z 26 czerwca 2009 r. w sprawie zmiany rozporządzeń ministra rolnictwa i rozwoju wsi z 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii i z 15 grudnia 2006 r. w sprawie sposobu ustalania i wysokości opłat za czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną, sposobu i miejsc pobierania tych opłat oraz sposobu przekazywania informacji w tym zakresie Komisji Europejskiej. Ponadto w ostatnich latach Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna wielokrotnie zwracała się do ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie stosownych zmian tych rozporządzeń, również przedstawiając własne projekty prawidłowego uregulowania tej problematyki. Niestety żadna z tych propozycji nie została uwzględniona.
W tej sytuacji samorząd lekarzy weterynarii został zmuszony do podjęcia niezbędnych działań w celu spowodowania dokonania przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi stosownych zmian w omawianych rozporządzeniach, polegających na urealnieniu, poprzez ich podwyższenie, stawek wynagrodzenia lekarzy weterynarii za wykonywane przez nich czynności na podstawie wyznaczenia przez powiatowego lekarza weterynarii.
Stawki wynagrodzenia lekarzy weterynarii za wykonywane przez nich czynności na podstawie wyznaczenia przez powiatowego lekarza weterynarii, jakie mają obowiązywać od 1 stycznia 2011 r. są nieopłacalne dla lekarzy weterynarii, gdyż nie pokrywają kosztów ich pracy.
Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna wykonując swój ustawowy obowiązek reprezentowania i ochrony zawodu lekarza weterynarii oraz występowania w obronie interesów członków izb lekarsko-weterynaryjnych uznaje, że obrona tych interesów wymaga, aby lekarze weterynarii powstrzymali się do odwołania od zawierania umów z powiatowymi lekarzami weterynarii na wykonywanie w 2011 r. czynności urzędowych, takich jak wykonywanie szczepień ochronnych i badań rozpoznawczych, sprawowanie nadzoru nad miejscami gromadzenia, skupu lub sprzedaży zwierząt, targowiskami oraz wystawami, pokazami lub konkursami zwierząt, badanie zwierząt umieszczanych na rynku oraz przeznaczonych do wywozu, wystawianie świadectw zdrowia i pobieranie próbek do badań.
Sposób i termin wprowadzenia przez ministra rolnictwa omawianych rozporządzeń oraz drastyczne obniżenie wynagrodzeń za wystawianie świadectw zdrowia do poziomu poniżej opłacalności wyraźnie wskazuje na populistyczne działanie mające na celu uzyskanie dobrych wyników wyborczych przez określone ugrupowania polityczne, co można określić jako co najmniej krótkowzroczne.
Nie mogąc w tych warunkach brać na siebie pełnej odpowiedzialności za sprawowanie pieczy i nadzoru nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu lekarzy weterynarii Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna była zmuszona do podjęcia uchwały w sprawie odstąpienia lekarzy weterynarii od podpisywania umów z tytułu wyznaczenia przez powiatowego lekarza weterynarii do czynności związanych z wykonywaniem szczepień ochronnych i badań rozpoznawczych, sprawowaniem nadzoru nad miejscami gromadzenia, skupu lub sprzedaży zwierząt, targowiskami oraz wystawami, pokazami lub konkursami zwierząt, badaniem zwierząt umieszczanych na rynku lub przeznaczonych do wywozu, wystawianiu świadectw zdrowia i pobieraniem próbek do badań.
Ponadto domagamy się od rządu:
- regulacji płac lekarzy weterynarii zatrudnionych w Inspekcji Weterynaryjnej do poziomu wynagrodzeń zbliżonego do obowiązujących w innych krajach Unii Europejskiej,
- odstąpienia od łączenia organów Inspekcji Weterynaryjnej z innymi inspekcjami w ramach resortu rolnictwa,
- wyłączenia struktur Inspekcji Weterynaryjnej z pakietu ustaw dotyczących konsolidacji i racjonalizacji zatrudnienia w administracji państwowej.
Wynagrodzenie osób zatrudnionych w Inspekcji Weterynaryjnej nie pozostaje w żadnej relacji do konieczności posiadania odpowiednich kwalifikacji i posługiwania się w działaniu wysoce specjalistyczna wiedzą. Wynagrodzenia otrzymywane przez lekarzy weterynarii zatrudnionych w Inspekcji Weterynaryjnej nie jest adekwatne do odpowiedzialności nałożonej na nich przepisami prawa. Są zobowiązani wykonywać zadania wynikające z przepisów ok. 1000 aktów prawnych polskich i unijnych z zakresu ochrony zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt.
Próby burzenia istniejących, sprawdzonych i dobrze funkcjonujących struktur Inspekcji Weterynaryjnej w imię realizacji doraźnych i niesłużących poprawie bezpieczeństwa zdrowia ludzi i zwierząt celów są szkodliwe społecznie i nieodpowiedzialne, a zarazem wbrew pozorom bardzo kosztowne. Manipulowanie przy Inspekcji Weterynaryjnej w przeddzień naszej prezydencji w Unii Europejskiej zaburza rytm pracy oraz wprowadza niepotrzebny niepokój. Sprawne działanie wszystkich lekarzy jest niezmiernie ważne przy realnych zagrożeniach wystąpienia w Polsce, takich chorób zakaźnych, jak pryszczyca (jest w Turcji), afrykański pomór świń (jest na pograniczu Rosji i Ukrainy), pomór klasyczny świń (niedawno był w Holandii, na Litwie i na Słowacji), grypa ptaków (niedawno występowała w Polsce), wścieklizna (pomimo szczepień dzikich zwierząt mięsożernych ciągle występuje w Polsce) i inne. Dlatego lekarze weterynarii – pracownicy Inspekcji Weterynaryjnej i lekarze wolnej praktyki powinni być bardzo dobrze opłacani, bo to się bardzo opłaca państwu, konsumentom i podatnikom. Wystąpienie jednej z wymienionych chorób będzie kosztowało państwo miliardy złotych.
Jednocześnie, kierując się interesem konsumentów, Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna zwraca się do lekarzy weterynarii - pracowników Inspekcji Weterynaryjnej oraz wszystkich lekarzy weterynarii wyznaczonych przez powiatowego lekarza weterynarii, sprawujących nadzór nad badaniem zwierząt rzeźnych i mięsa oraz dobrostanem zwierząt podczas uboju i weterynaryjnej kontroli granicznej do wykonywania tych czynności z rygorystycznym egzekwowaniem obowiązujących przepisów prawa.
Uchylenie uchwały Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna warunkuje podjęciem przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Radę Ministrów i Parlament konstruktywnych działań, w tym przeprowadzenia rozmów i negocjacji z przedstawicielami Izby Lekarsko-Weterynaryjnej, które stworzyłyby warunki umożliwiające lekarzom weterynarii wykonywanie w sposób należyty i sumienny, zgodny z ich fachową wiedzą i obowiązującymi standardami, ich zadań w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem żywności i zdrowiem publicznym, zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt i nadzorem nad dobrostanem zwierząt.
Rezultat naszego w pełni uzasadnionego protestu, będzie zależał od determinacji, zdyscyplinowania, jedności, odwagi i solidarności wszystkich lekarzy weterynarii.
Dr Tadeusz Jakubowski
Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej